Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in de praktijkvoorbeelden. Voor de leerlingen tenslotte is er per stelling een poster voorzien om ook hen bewust te maken. 

VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs" (.pdf)

Elke leerling heeft recht op meubilair op maat
Voor een goede zithouding moet een leerling beschikken over een stoel en schoolbank op zijn of haar maat. Dat betekent dat in een klas verstelbare tafels of meerdere maten van tafels en stoelen aanwezig zijn. Een hellend tafelblad zorgt voor een goede houding van de rug en nek.

Elke leerling moet het zitten elke 30 minuten kunnen onderbreken
Minder zitten en meer bewegen is ook een uitdaging op school. Met de aanwezigheid van (zit-) statafels in de klas, biedt men de mogelijkheid om zitten en staan af te wisselen tijdens de les. Minder zitten en meer bewegen kan bovendien op, rond, buiten en naar de lesplek.

Een boekentas weegt maximaal 10% van het eigen lichaamsgewicht
Een rugzak is de beste manier om schoolmateriaal te dragen. Een rugzak met compartimenten, verstevigde rug, brede en beklede schouderbanden houden het gewicht dicht bij het lichaam. Voor een goede houding blijft het gewicht van de rugzak best beperkt tot 10% van het lichaams– gewicht. Daarvoor zijn lockers op school een must.

Het laptopgebruik op school blijft beperkt tot 2u per dag
Om te leren met focus en om te pauzeren met beweging en interactie, is er voor de GSM tijdens de schooluren geen plaats. Gezond leren betekent ook dat men maximaal twee uur per dag op school met de laptop werkt. Een collectieve IT infrastructuur voorziet een bureautafel met een afzonderlijk scherm, toetsenbord en muis. Dat geldt ook voor de leerplek thuis.

Elke leerling volgt onderwijs in een gezonde omgeving
Een klaslokaal heeft voldoende oppervlakte en laat een flexibele opstelling van meubilair toe. Een minimale gemiddelde verlichtingssterkte van 500 Lux en een CO2 concentratie van minder dan 900 ppm zorgen voor een gezonde klasomgeving. Een goede verstaanbaarheid in heel het klaslokaal vereist een akoestische bekleding van plafond en muren.

 

 

* Bekijk ook:
Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen
Praktijkrichtlijn kantoorinrichting
Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

 

Nieuws

Ergonomie Opleidingen Nederland

Wil je je als ergonoom verder verdiepen in ergonomie? Dan kunnen de opleidingen ergonomie uit Nederland wel eens interessant zijn... Bekijk hier hun aabod voor komend najaar... Cursus Human Factors (12 dagen tussen 4 oktober 2022 tot 25 januari 2023) In deze brede cursus kom je meer te weten over...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer

Ergonomie 2030

Waar ligt de toekomst van ergonomie in België? Dat is het onderwerp van onderstaande vragenlijst en daar kan jij jouw mening over geven. Geef mee vorm aan de toekomst van ergonomie en vul de vragenlijst hier in! De vragenlijst bestaat enerzijds uit open vragen en anderzijds uit concrete stellingen...
Lees meer

Portret Sofia Scataglini

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sofia Scataglini, auteur van het boek "Internet of Things for Human Centered Design". Ze is werkzaam bij de Belgische Koninklijke militaire academie Koningin Astrid en...
Lees meer

Verslag Ergoday "Inclusieve Ergonomie"

De Ergoday “Inclusieve ergonomie” was een voltreffer. Het werd een inspirerende mix van sprekers en discussiemoment in groepjes. Het was dan ook terug een fysieke studiedag om elkaar terug te ontmoeten en te netwerken. Het thema inclusie leeft alvast op de werkvloer: hoe omgaan met man/vrouw,...
Lees meer

Intervisie exoskeletten - 23 juni

De intervisie exoskeletten opende met een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur en praktijkstudies in bedrijven. Daarna was het tijd om een hele reeks exoskeletten eens zelf uit te testen. Tijdens de discussie kwam de positieve aspecten een aandachtspunten naar voor. Exoskeletten...
Lees meer