Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in de praktijkvoorbeelden. Voor de leerlingen tenslotte is er per stelling een poster voorzien om ook hen bewust te maken. 

VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs" (.pdf)

Elke leerling heeft recht op meubilair op maat
Voor een goede zithouding moet een leerling beschikken over een stoel en schoolbank op zijn of haar maat. Dat betekent dat in een klas verstelbare tafels of meerdere maten van tafels en stoelen aanwezig zijn. Een hellend tafelblad zorgt voor een goede houding van de rug en nek.

Elke leerling moet het zitten elke 30 minuten kunnen onderbreken
Minder zitten en meer bewegen is ook een uitdaging op school. Met de aanwezigheid van (zit-) statafels in de klas, biedt men de mogelijkheid om zitten en staan af te wisselen tijdens de les. Minder zitten en meer bewegen kan bovendien op, rond, buiten en naar de lesplek.

Een boekentas weegt maximaal 10% van het eigen lichaamsgewicht
Een rugzak is de beste manier om schoolmateriaal te dragen. Een rugzak met compartimenten, verstevigde rug, brede en beklede schouderbanden houden het gewicht dicht bij het lichaam. Voor een goede houding blijft het gewicht van de rugzak best beperkt tot 10% van het lichaams– gewicht. Daarvoor zijn lockers op school een must.

Het laptopgebruik op school blijft beperkt tot 2u per dag
Om te leren met focus en om te pauzeren met beweging en interactie, is er voor de GSM tijdens de schooluren geen plaats. Gezond leren betekent ook dat men maximaal twee uur per dag op school met de laptop werkt. Een collectieve IT infrastructuur voorziet een bureautafel met een afzonderlijk scherm, toetsenbord en muis. Dat geldt ook voor de leerplek thuis.

Elke leerling volgt onderwijs in een gezonde omgeving
Een klaslokaal heeft voldoende oppervlakte en laat een flexibele opstelling van meubilair toe. Een minimale gemiddelde verlichtingssterkte van 500 Lux en een CO2 concentratie van minder dan 900 ppm zorgen voor een gezonde klasomgeving. Een goede verstaanbaarheid in heel het klaslokaal vereist een akoestische bekleding van plafond en muren.

 

 

* Bekijk ook:
Praktijkrichtlijn verplaatsen van personen
Praktijkrichtlijn kantoorinrichting
Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

 

Nieuws

Intervisie "ontwerpen"

Maatwerkbedrijf Mivas was gastheer voor een enthousiaste intervisie en rondgang. Het centrale thema was "ontwerpen", de basis van ergonomie. Presentatie Mivas (.pdf) Presentatie intervisie ontwerpen (.pdf) Voorstelling Mivas Naast een interessante toelichting van het bedrijf kwamen de ergocoaches...
Lees meer

Eindwerken op het Ergonomiecongres!

Dit jaar studeert opnieuw een lichting ergonomen af bij de specialisatie ergonomie. Dat betekent ook heel wat interessante eindwerken en deze kan je ontdekken op het Ergonomiecongres! In de track “onderzoek” staan immers deze eindwerken centraal. Tineke Lauwers heeft in haar eindwerk de invloed van...
Lees meer

Adviesgroep VerV 23/05/2023

Op 23 mei 2023 kwam de Adviesgroep van VerV voor de eerste keer samen. Doel van deze groep is om mee na te denken over de richting van de vereniging en het vakgebied ergonomie. Daarvoor werden geëngageerde VerV leden gezocht vanuit verschillende invalshoeken: interne ergonomen, onderwijs, overheid,...
Lees meer

Bijscholingsdag ergocoaches op Ergonomiecongres

Ben je ergocoach of aanspreekpunt ergonomie op je zorgafdeling? Dan kan je een bijscholingsdag ergonomie volgen op het Ergonomiecongres. Je kan kiezen voor een opfrissing van de transfers, demo's van hulpmiddelen of handvaten krijgen voor een beleid. Stel zelf je programma samen uit de...
Lees meer

Consensusoverleg kantoor

Tijdens het consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "kantoorinrichting" werd de inhoud geupdatet voor een hybride werkcontext. Vooraf was er reeds input verzameld van een projectgroep die de h De stellingen en principes: 1. De kantoorinrichting faciliteert concentreren, communiceren, samenwerken...
Lees meer

Webinaire "Thermomètre de levage"

Le 22 mai, VerV et BES ont organisé un webinaire autour du thermomètre de levage en français. Cette méthode d'analyse des risques est décrite dans la norme ISO/TR12296 sur la manutention manuelle des personnes. Un grand merci à Tim Van Huygevoort pour nous apprendre les bases du Tilthermomètre et...
Lees meer

Webinar "Beoordelen van armkracht" - verslag

Op de VerV webinar rond het beoordelen van armkracht werden twee wetenschappelijke publicaties besproken: 1. Databank armkrachten Op basis van de locatie van de handen en de richting van de kracht berekent de tool de maximale kracht voor de gekozen doelgroep. 2. Werken boven schouderhoogte Boven...
Lees meer

Consensusoverleg zorg - verslag

Op het VerV consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" werden volgende stellingen voorgelegd voor een consensus. Na de nodige discussie, verfijning en nuance, was er een overeenstemming over: 1. Zorgvragers kan men indelen in vijf mobiliteitsklassen 2. Het VerV...
Lees meer

VerV op het Congres Navorming Veiligheidsinstituut

Op het Congres Navorming van het Veiligheidsinstituut (AP Hogeschool) verzorgde VerV twee bijdragen rond ergonomie: 4 mei: Rol van ergonomie bij re-integratie Roeland Motmans Het nieuwe KB re-integratie voorziet het stappenplan bij een formeel re-integratieproject, maar moedigt daarnaast ook de...
Lees meer

Human Factors kaart van Vlaanderen

Het tijdschrift voor Human Factors van de ergonomievereniging uit Nederland heeft een nieuwe rubriek: Human Factors in Vlaanderen! Vanuit VerV is Tuur van der Have  toegetreden tot de redactieraad van het tijdschrift. Vanuit die rol zal hij invulling geven aan deze rubriek. In deze eerste...
Lees meer