VerV checklist praktijkrichtlijn kantoorinrichting

De nieuwe wetgeving ergonomie vestigt de aandacht op het belang van de ontwerpfase. Bij een nieuwe kantoorinrichting speelt de ergonoom een belangrijke rol. Daarom ontwikkelde VerV een checklist gebaseerd op de praktijkrichtlijn kantoorinrichting. Het resultaat is een opsomming van aandachtspunten waarnaar de ergonoom kan kijken bij het ontwerp of aanpassing van een kantoor.

Checklist VerV praktijkrichtlijn kantoorinrichting (.pdf)

De VerV praktijkrichtlijn is opgebouwd rond zes principes:

1. Mensgerichte kantoorinrichting
Aparte zones voor concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren sluiten aan met de kernactiviteiten van beeldschermwerkers. Een participatieve aanpak brengt deze noden in kaart.

2. Verstelbare werkplek
De basisuitrusting van een beeldschermwerkplek is een verstelbare bureaustoel, verstelbare bureautafel en een verstelbaar scherm. Dit veronderstelt ook een extern toetsenbord en muis.

3. Concentreren in een stille omgeving
Een basiswerkplek dient stil te zijn. Daarbij kunnen volgende strategieën helpen: ABC van akoestiek, concentreren en communiceren in gescheiden ruimtes, maximum zes personen in een ruimte en akoestische etiquette.

4. Groene en gezonde omgeving
Een green ratio van 75% stelt dat 75% van de werplekken uitzicht moet hebben op groen ofwel dat 75% van de werkplekken binnen de 10 meter een plant heeft. Bij verlichting en klimaat zijn de normen maatgevend.

5. Bewegen op, aan, buiten en naar de werkplek
Beter zitten en minder zitten, dat is de uitdaging van ergonomie. Minstens de helft van de werkplekken zou dynamisch moeten zijn. Een dynamische inrichting rond de werkplekken en buiten het kantoor stimuleren meer bewegen op een spontane manier.

6. Structureel telewerken
Bij structureel telewerken hoort ook een ergonomische basisuitrusting thuis. Naast afspraken zijn ook extra acties nodig om de medewerkers te stimuleren om hun telewerkvergoeding ook te besteden aan een groot scherm en verstelbare bureaustoel.

 

 

 

Nieuws

Belgische editie Tijdschrift voor Human Factors NL

In september verscheen een Belgische editie van het tijdschrift voor Human Factors. VerV verzorgde de inhoud en zette zo de praktijklijnen kantoor, zorg en industrie in de kijker. Een primeur is ook dat het Tijdschrift voor Human Factors voortaan via open access leesbaar is voor iedereen. Mooi en...
Lees meer

Denktank "Ergonomie van de toekomst"

Verschillende onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool en UAntwerpen organiseerden een denktank over de ergonomie van de toekomst. VerV was uiteraard ook aanwezig om mee na te denken aan de thematafels. 1. Een eerste thema behandelde ergonomie tijdens het ontwerp met als centrale vraag hoe we alle...
Lees meer

Verslag bedrijfsbezoek WZC Burenhof

Op 6 november was VerV te gast bij het gloednieuwe woonzorgcentrum Burenhof in Leuven, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Dit kleinschalige en genormaliseerde woonzorgproject, sinds 1 juli 2025 in gebruik, bestaat uit vijf woningen van telkens acht bewoners en zes woonzorgflats. Vanaf de eerste...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

"Erkend Ergonoom" is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis van opleiding, werkervaring en...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2025

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden ook dit jaar massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Vitaz ondertekent VerV Charter Ergonomie in de zorg

Bij de start van de ergonomiemaand vond bij Vitaz, een ziekenhuis in en rond Sint-Niklaas, de officiële ondertekening van het VerV-charter plaats. Dit is een belangrijk moment in het engagement van het ziekenhuis voor ergonomie en duurzame zorg. Het werd een warm onthaal en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 27/01/26

Op 27 januari opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Tijdens dit netwerkevent blikken we terug op succesverhalen van het afgelopen jaar. Een mix van theorie en praktijk, toegepast op kantoor, zorg en industrie maakt er steeds weer een...
Lees meer

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openden we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin werden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Hieronder vind je een overzicht...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar deelden Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Ze gaan dieper...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Lees meer