Verslag workshop "Trillingen"

De haven van Antwerpen vormde het decor voor een praktische studiedag over trillingen. Joeri Luts en Pieter Martens van het Fonds van Beroepsziekten werden uitgenodigd als experts op vlak van globale lichaamstrillingen en hand-arm trillingen. Na een uiteenzetting over de relatie tussen trillingen en de erkenning van beroepsziektes, werden de metingen ook effectief in praktijk uitgevoerd.

Geobjectiveerde rugpijn met zenuwaantasting kan erkend worden als beroepsziekte wanneer de werknemer blootgesteld werd aan een voldoende hoge dosis. Om te spreken van een rugbelastende dag moet de trillingswaarde op dagbasis (8u) meer dan 0,8 m/s2 bedragen. Boven deze grens kan men uitgaan van gezondheidsschade. Wanneer men deze blootstelling meer dan 1250 dagen (ongeveer 5 jaar) ondergaat, dan wordt aanvaard dat de rugpijn door de trilingen komt. De grens is strenger dan de actiewaarde van 0,5 m/s2 die gehanteerd wordt in het KB Trillingen (2005). Deze wet heeft dan ook een preventief doel.

Wanneer een vorkheftruckchauffeur niet de hele dag met de vorkheftruck rijdt, maar dit ook afwisselt met magazijnwerk waarbij veel getild moet worden, kan de rugbelasting samengesteld worden. De rugbelasting tengevolge van het tillen, wordt bepaald met het Mainz Dosis Dortmunder model. De som van beide belastingen moet wel meer dan 120% bedragen van de gevraagde limieten op elk risico apart.

Voor het praktijkdeel werd in vier groepen gewerkt: Franse auto - Duitse auto - slijpschijf - boormachine. Het meten van globale lichaamstrillingen met de pannenkoek op de bestuurderszetel is een snelle en eenvoudige methode. Tijdens een rit rondom de haven, werd het effect van ondergrond, snelheid en drempels duidelijk. De gemiddelde trillingswaarden bleven wel steeds onder de actiegrens. De piekwaarden of schokken hebben ook hun effect. Toch is de berekeningsmethode weinig betrouwbaar om uitspraken over te kunnen doen, aldus de experts.

Het doorslijpen van een baksteen levert hoge hand-arm trillingen op. De sensor wordt aan het handvat van het gereedschap zelf bevestigd. Het plaatsen volgens de drie assen vraagt hier toch wel meer aandacht. De gemeten waarden zijn ook sterk afhankelijk van de werkmethode van de slijper. De manier waarop men slijpt bepaalt voornamelijk de gemeten trillingswaarde. De resultaten zijn daardoor minder consistent dan bij globale lichaamstrillingen.

In de nabespreking werd ingegaan op preventieve maatregelen bij vorkheftrucks. De ondergrond is de meest bepalende factor. De vuistregel 60-20-10-10 drukt de invloed van respectievelijk ondergrond, snelheid, zetel en rijstijl uit. Een voor de hand liggende reflex is om steeds eerst naar de zetel te kijken. Deze factor speelt uiteraard een rol, maar kan geen wonderen verrichten. Wel was er een consensus dat een luchtgeveerde zetel met automatische gewichtsinstelling een goede standaard zou zijn, maar daarbij een lage rugsteun die in hoogte en diepte geregeld kan worden. Voor bestuurders die de hele dag rijden in een vorkheftruck is dit geen overbodige luxe, maar het mag de aandacht voor een goede vloer niet afleiden.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Tilliften obese patiënt

Is een tillift bij een obese patient gewoon een maatje meer? Ontdek de aandachtspunten van tilliften bij obese personen tijdens de workshops "obese transfer" op 10 mei te Affligem. Schrijf je hier in. Tijdens deze praktische workshops rond obese of bariatrische patiënten worden de transfers in...
Lees meer

Ergonomiecongres 2022

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

EU OSHA awards gezonde werkplek

In het kader van de Europese campagne “Verlicht de last” reikt EU OSHA awards uit voor goede praktijken voor een gezonde werkplek. In 2021 verzamelde elk land goede praktijkvoorbeelden waarbij ergonomie een belangrijke rol speelt. Daaruit selecteerde het nationale focal point van België volgende...
Lees meer

Gids hybride werken Microsoft

Microsoft verzamelde alle ervaringen over hybride werken in een gids. Patrick Viaene licht deze hybride context voor personen, plaatsen en processen toe op de Ergoday "hybride werken" (31/03). Hij vertelt ook hoe ze dit zelf toepassen in België. Laat je inspireren en schrijf je hier in! Een beleid...
Lees meer

Charter OC Cirkant

Charter "ergonomie in de zorg" voor OC Cirkant AARTRIJKE- OC Cirkant, de voorziening voor volwassenen met een beperking, kent het belang van zijn medewerkers en zet dus al jaren in op een sterk ergonomiebeleid. Om dit nu ook officieel te bevestigen, ondertekende de directie van OC Cirkant vandaag...
Lees meer

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent organiseren samen de opleiding "adviseur ergonomie". Dat is een 12-daagse opleiding om praktisch aan de slag te kunnen gaan met ergonomie in de sectoren van kantoor, zorg en industrie. De opleiding start op 11 maart 2022 en inschrijven is nog steeds mogelijk! Schrijf je hier in Een...
Lees meer

Portret Machteld Van de Woestyne

Portret Machteld Van de Woestyne Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Machteld Van de Woestyne, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Zij is de winnaar van de VerV ergonomieprijs 2021. Benieuwd naar haar...
Lees meer

Europees onderzoeksproject eUlift met VerV als partner

Met VerV, de Beroepsvereniging voor Ergonomie, zijn we als partner mee gestapt in een Europees project van Erasmus+. De komende 3 jaar zullen we met de werkgroep zorg samen met onze andere partners verder werken op het eUlift-project (2016-2019). Doel is een digitaal leerplatform te ontwikkelen...
Lees meer

Verslag studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2022

De jaarlijkse studiedag "Goede praktijken in ergonomie" in 2022 was opnieuw een topeditie. Op deze nieuwjaarsontmoeting werd teruggeblikt op succesverhalen van het voorbije jaar. Topics waren het hybride werken, mentale vermoeidheid, mensgericht ontwerpen in de zorg en de inzendingen van de VerV...
Lees meer

Machteld Van de Woestyne wint de VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2021 is Machteld Van de Woestyne van Attentia met het ontwerp van een (rolstoel)toegankelijke aanspuitcabine. Dit was een project bij maatwerkbedrijf Waak en in samenwerking met de...
Lees meer