Verslag studiedag "Landschapskantoren"

Het PVI in Antwerpen ontving de Belgische ergonomievereniging voor een workshop rond landschapskantoren. Om een frisse en snedige invalshoek op dit thema te hebben, werd Freddy Willems gevraagd als moderator. Met discussies en ontwerpoefeningen was de namiddag goed gevuld.

Presentatie landschapskantoren (.pdf)

Het eerste thema draaide rond het verleden: "was het ooit anders?". Hier werd duidelijk dat landschapskantoren niet nieuw zijn, rond 1900 was het zelfs de standaard. De indeling in eilandjes binnen de open ruimte werd reeds in 1937 teruggevonden, waarna ook de evolutie naar cellenkantoren ingezet werd. Vandaag zet de economie terug aan tot open ruimtes. Hierin wordt een evenwicht gezocht tussen functie en emotie, presteren en zich goed voelen op het werk. Toch zijn de uitdagingen voor de toekomst duidelijk: het werk wordt flexibeler, sneller en wisselender. Als ergonoom kan men landschapskantoren niet tegenhouden, maar moet men vooral duidelijk maken waaraan een goed kantoor moet voldoen: voldoende oppervlakte, verstelbaar meubilair en compartimentering om geluidshinder te vermijden. Binnen deze ergonomische krijtlijnen (in het lastenboek) kan de architect zijn creativiteit nog steeds de vrije loop laten. De richtlijnen dienen wel concreet te zijn en praktische studies kunnen de argumentatie kracht bijzetten.

De flexibliteit zal zich nog verder doorzetten: flexibele uren, werkplaatsen, contracten, organisatie... De stap naar thuiswerken en flexwerkplekken is snel gezet. Ondertussen heeft Yahoo het thuiswerken alweer afgeschaft, het loopt dus niet automatisch goed. Thuiswerk klinkt mooi, maar vraagt ook discipline. Op vlak van ergonomie vragen de werkomstandigheden wel de nodige aandacht. Thuis gelden immers dezelfde criteria als op kantoor en wie betaalt dit? Wanneer men moet thuiswerken als bedrijfskeuze, dan lijkt het evident dat de werkgever voorziet in aangepast meubilair. Wanneer de vraag van de werknemer komt, zou men verwachten dat dit pas kan als hij kan aantonen dat hij over een aangepaste werkplek beschikt (geïsoleerde werkkamer en meubilair op maat). Of moet de werkgever dit toch doen, door bvb de ecocheques te vervangen door "ergo"cheques?
Uit de discussie rond voorwaarden van een flexwerkplek, kwam volgend lijstje naar voor:
- verstelbaar meubilair
- basisuitrusting: scherm, toetsenbord en muis staan klaar
- standaard stoel: maakt instructies éénduidig
- stoel met gewichtsherkenning (vermits deze instelling minst wordt gebruikt en toch belangrijk is)
- individuele en verstelbare tafel

Tot slot werd ook de evolutie in kantoormeubilair onder de loep genomen. Er moet meer bewogen op het werk, dus de loopband en fietsen staan al klaar om al bewegend te werken. Hoever kan men echter gaan? Grove motoriek en fijne motoriek gaan immers niet samen. Muizen zal moeilijker gaan. Hetzelfde geldt voor lezen en bewegen. Geconcentreerd lezen als men niet stabiel zit, zal minder vlot verlopen. Dynamiek zal dus op een andere manier gerealiseerd moeten worden, door verschillende ruimtes met verschillende houdingen voor verschillende taken.

De conclusie van de studiedag was duidelijk: kantoorergonomie zit in volle ontwikkeling. De ergonoom zal de klassieke tips voor een individueel kantoor moeten aanpassen en vertalen naar deze nieuwe/flexibele situaties met oog voor dynamiek en de omgevingsfactoren.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Uitwisselingsproject eUlift

In het kader van het Europees onderzoeksproject eUlift was er een uitwisseling tussen studenten van België en Litouwen. Een week lang stond het leren, lesgeven en trainen van het verplaatsen in de zorg centraal. De resultaten van het onderzoeksproject, het handboek en educatieve filmpjes, werden...
Lees meer

Erkend ergonoom

Een eerste stap in de erkenning van het beroep 'ergonoom' is de registratie als erkend ergonoom. Deze voldoet aan de criteria van opleiding, werkervaring en continue bijscholing. De erkend ergonoom heeft een specialisatie ergonomie gevolgd op Masterniveau met een studiebelasting van 1500u...
Lees meer

Nieuwe bestuursleden van VerV

VerV houdt als vzw jaarlijks een algemene ledenvergadering. Dat is een combinatie van de adviesgroep met de bestuursleden. Naast de gezonde financiële situatie werd daar ook gestemd over nieuwe bestuursleden van VerV. Graag verwelkomen we dan ook vijf nieuwe bestuursleden. De focus...
Lees meer

Opstart expertisecentrum ergonomie

VerV gaat van start met een expertisecentrum ergonomie. Dit verenigt de academische instellingen die bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek over ergonomie. Doel is een kruisbestuiving te realiseren van theorie en praktijk.  In de eerste plaats zal het expertisecentrum ergonomie...
Lees meer

Spreker in de kijker - Jan Damps

Op 19 maart 2024 staat de Ergoday Kantoor opnieuw gepland. Het vertrekpunt is de vernieuwde praktijkrichtlijn kantoorinrichting en de toepassing ervan in de praktijk. Op het programma staan verschillende sprekers die hun case study komen toelichten, waaronder Jan Damps. Wie ben je en wat is je link...
Lees meer

Anneleen Leyman wint VerV Ergonomieprijs!

Bij de VerV Ergonomieprijs staat het delen van goede praktijken onder ergonomen centraal. Iedereen kan een project indienen dat hij/zij het voorbije jaar heeft gerealiseerd en trots op is. Uit alle inzendingen wordt dan de VerV Ergonomieprijs toegekend. Winnaar van de VerV Ergonomieprijs 2023 was...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" 2024

Het nieuwe ergonomiejaar gaat traditiegetrouw van start met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Deze inspirerende studiedag bood een mix van onderzoek en praktijk rond kantoor, zorg en industrie. Naast bijscholen is dit ook een moment om elkaar te ontmoeten en...
Lees meer

Overlegmoment onderwijsaanbod ergonomie in de zorg

Een strategische doelstelling van VerV is om bij te dragen aan onderwijs in ergonomie. Daarom houdt VerV op 29/02 een fysieke bijeenkomst over "ergonomieonderwijs binnen de zorgopleidingen". Bedoeling is dat opleidingsinstellingen ervaringen delen, best practices bespreken en gezamelijk werken aan...
Lees meer

Symposium eUlift

Elke dag opnieuw zetten onze zorgprofessionals letterlijk en figuurlijk hun beste beentje voor om patiënten warme en veilige zorg te bieden. Deze taken kunnen het lichaam behoorlijk belasten waardoor ergonomische hulpmiddelen meer dan ooit welkom zijn. Enter eUlift! Op 23 april organiseren VerV en...
Lees meer

Intervisie houdingsanalyse

Op 25 april houden we een intervisie rond 3D houdingsanalyse. Het meten van de houding in 3D wordt steeds makkelijker, maar wat kunnen we nu juist met de resultaten doen? In deze intervisie krijg je een korte voorstelling van de huidige systemen en hun resultaten. Daarna volgt een discussie over...
Lees meer