Verslag studiedag "Landschapskantoren"

Het PVI in Antwerpen ontving de Belgische ergonomievereniging voor een workshop rond landschapskantoren. Om een frisse en snedige invalshoek op dit thema te hebben, werd Freddy Willems gevraagd als moderator. Met discussies en ontwerpoefeningen was de namiddag goed gevuld.

Presentatie landschapskantoren (.pdf)

Het eerste thema draaide rond het verleden: "was het ooit anders?". Hier werd duidelijk dat landschapskantoren niet nieuw zijn, rond 1900 was het zelfs de standaard. De indeling in eilandjes binnen de open ruimte werd reeds in 1937 teruggevonden, waarna ook de evolutie naar cellenkantoren ingezet werd. Vandaag zet de economie terug aan tot open ruimtes. Hierin wordt een evenwicht gezocht tussen functie en emotie, presteren en zich goed voelen op het werk. Toch zijn de uitdagingen voor de toekomst duidelijk: het werk wordt flexibeler, sneller en wisselender. Als ergonoom kan men landschapskantoren niet tegenhouden, maar moet men vooral duidelijk maken waaraan een goed kantoor moet voldoen: voldoende oppervlakte, verstelbaar meubilair en compartimentering om geluidshinder te vermijden. Binnen deze ergonomische krijtlijnen (in het lastenboek) kan de architect zijn creativiteit nog steeds de vrije loop laten. De richtlijnen dienen wel concreet te zijn en praktische studies kunnen de argumentatie kracht bijzetten.

De flexibliteit zal zich nog verder doorzetten: flexibele uren, werkplaatsen, contracten, organisatie... De stap naar thuiswerken en flexwerkplekken is snel gezet. Ondertussen heeft Yahoo het thuiswerken alweer afgeschaft, het loopt dus niet automatisch goed. Thuiswerk klinkt mooi, maar vraagt ook discipline. Op vlak van ergonomie vragen de werkomstandigheden wel de nodige aandacht. Thuis gelden immers dezelfde criteria als op kantoor en wie betaalt dit? Wanneer men moet thuiswerken als bedrijfskeuze, dan lijkt het evident dat de werkgever voorziet in aangepast meubilair. Wanneer de vraag van de werknemer komt, zou men verwachten dat dit pas kan als hij kan aantonen dat hij over een aangepaste werkplek beschikt (geïsoleerde werkkamer en meubilair op maat). Of moet de werkgever dit toch doen, door bvb de ecocheques te vervangen door "ergo"cheques?
Uit de discussie rond voorwaarden van een flexwerkplek, kwam volgend lijstje naar voor:
- verstelbaar meubilair
- basisuitrusting: scherm, toetsenbord en muis staan klaar
- standaard stoel: maakt instructies éénduidig
- stoel met gewichtsherkenning (vermits deze instelling minst wordt gebruikt en toch belangrijk is)
- individuele en verstelbare tafel

Tot slot werd ook de evolutie in kantoormeubilair onder de loep genomen. Er moet meer bewogen op het werk, dus de loopband en fietsen staan al klaar om al bewegend te werken. Hoever kan men echter gaan? Grove motoriek en fijne motoriek gaan immers niet samen. Muizen zal moeilijker gaan. Hetzelfde geldt voor lezen en bewegen. Geconcentreerd lezen als men niet stabiel zit, zal minder vlot verlopen. Dynamiek zal dus op een andere manier gerealiseerd moeten worden, door verschillende ruimtes met verschillende houdingen voor verschillende taken.

De conclusie van de studiedag was duidelijk: kantoorergonomie zit in volle ontwikkeling. De ergonoom zal de klassieke tips voor een individueel kantoor moeten aanpassen en vertalen naar deze nieuwe/flexibele situaties met oog voor dynamiek en de omgevingsfactoren.

Verslag: Roeland Motmans

 

 

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer