Spreker in de kijker - Astrid Lacroix

Op 27 januari 2026 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma die we graag op voorhand al even aan het woord laten.

Wie ben je en wat is je link met ergonomie?

Ik ben postdoctoraal onderzoeker gespecialiseerd in hybride werk en in het bijzonder in hoe de kantooromgeving - en de sociale en structurele elementen ervan - de motivatie en het welzijn van medewerkers beïnvloedt. In mijn doctoraat onderzocht ik hoe specifieke aspecten van werken in het kantoor (zoals het gelijktijdig aanwezig zijn, persoonlijke communicatie en team afspraken) bijdragen aan de vervulling van basispsychologische behoeften zoals autonomie, verbondenheid en competentie.

Hoewel mijn werk vertrekt vanuit organisatiepsychologie, sluit het sterk aan bij ergonomie: het toont hoe de fysieke werkplek motiverend werkt wanneer ze sociale interactie ondersteunt, structuur biedt en samenwerking faciliteert. Mijn onderzoek reikt dus bouwstenen aan om kantooromgevingen en hybride werkafspraken zo in te richten dat ze mensgericht en motiverend zijn.

Wat kom je vertellen op de studiedag?

Tijdens de studiedag breng ik inzichten uit drie empirische studies die samen een fijnmazig beeld geven van wat kantoorwerk vandaag betekent binnen hybride werksettings - en vooral wanneer en waarom de kantooromgeving motiverend werkt.

Ik zal drie kernboodschappen toelichten:

  • Wanneer naar kantoor gaan motiveert en wanneer niet.
  • Welke interacties écht waarde toevoegen.
  • Hoe teamafspraken en leiderschap het verschil maken.

én hoe organisaties dit concreet kunnen toepassen in hun dagelijkse praktijk.

Wat wordt volgens jou hét topic binnen ergonomie in 2026?

Op basis van mijn onderzoek en de huidige evoluties verwacht ik dat sociale ergonomie hét thema wordt in 2026. Organisaties ontdekken dat ergonomie meer is dan fysieke belasting: ook mentale belasting, digitale prikkels, sociale verbinding en teamwork worden bepalend voor welzijn én prestaties.

Binnen hybride werk krijgt die sociale dimensie extra gewicht. Het kantoor is niet langer de plek waar iedereen automatisch samenkomt, maar moet actief de voorwaarden creëren voor ontmoeting, rolduidelijkheid, structuur en verbondenheid. Een centrale vraag voor ergonomie is dan ook: Hoe ontwerpen we werkplekken die niet alleen efficiënt zijn, maar ook sociale cohesie, motivatie en samenwerking ondersteunen?

Nieuws

Directives pratiques: Analyse des risques ergonomiques

VerV, l’association professionnelle de l’ergonomie, a élaboré une directive pratique, qui décrit en 5 points à quoi ressemble une analyse des risques ergonomiques, quels sont ses composants et qui sont les acteurs impliqués. ...
Lees meer

Webinar "praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie" - 29/06

Naar aanleiding van de nieuwe praktijkrichtlijn "Risicoanalyse Ergonomie" organiseerde VerV op 29/06 een webinar om meer toelichting te geven over de vijf stellingen en hoe ze tot stand kwamen. De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's Een participatieve aanpak zorgt voor...
Lees meer

De risicoanalyse ergonomie onderscheidt 12 ergonomische risico's

De praktijkrichtlijn “Risicoanalyse ergonomie” beschrijft in vijf stellingen de inhoud en criteria van een risicoanalyse ergonomie. Een eerste consensus is dat de risicoanalyse ergonomie 12 ergonomische risico’s onderscheidt. Bij eenzelfde taak kunnen meerdere ergonomische risico’s voorkomen. Het...
Lees meer

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Lees meer

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Lees meer

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Lees meer

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei organiseerde VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP leert je kijken naar efficiënte oplossingen: Techniek - Organisatie - Persoonlijk. Frank Krause van TNO geeft aan de hand van voorbeelden een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer

Jolien Maes wint VerV Ergonomieprijs 2020!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2020 was Jolien Maes van Attentia. In haar eindwerk voor preventieadviseur ergonomie deed ze een 3D houdingsanalyse in een supermarkt om de zinvolheid van jobrotatie te onderzoeken. De...
Lees meer