Portret Toon De Belder

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Toon De Belder van het PVI. Hij is daar docent in de didactische ruimte, die ook voor een groot stuk rond ergonomie draait. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie...

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Toon De Belder, 37 jaar, geboren en getogen in Mol (Kempen), architect/docent/preventieadviseur niveau 1 van opleiding. Ik werk sinds 2013 voor het Provinciaal Veiligheidsinstituut van Antwerpen als docent in onze Didactische Ruimte.

In deze didactische ruimte willen we mensen sensibiliseren en informeren rond de verschillende welzijnsaspecten. Alle doelgroepen zijn welkom voor een interactief & activerend groepsbezoek waarbij we vooral gebruik maken van belevende experimenten en beklijvende verhalen. Ergonomie is één van de drie grote onderwerpen in deze didactische ruimte, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel fysieke, organisatorische als cognitieve ergonomie. Iedereen welkom dus, van burger tot preventieadviseur ergonomie, wij stemmen ons af op jouw doelgroep.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
De ergonomiewereld heb ik leren kennen tijdens mijn studies architectuur; daar is de menselijke maat en verhoudingen ook essentieel voor het vormgeven van ruimte. Toch is een compromis tussen ergonomie en architectuur niet evident. Ook andere welzijnsaspecten komen aan bod binnen architectuur, denk aan brandveiligheid, omgevingsfactoren, e.a. Het verenigen van architectuur met alle welzijnsaspecten, waaronder ergonomie, is het ultieme doel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Het meest fier ben ik over onze stand “ergonomie” in onze didactische ruimte. Hiermee kunnen we vele bezoekers uitleggen wat ergonomie is, hoe je het toepast en hoe je je eigen gewoonten kan ombuigen tot gezonde routines. Dit is de sleutel tot een meer bewuste samenleving, die onbewust bekwaam kan handelen. Een uitdagende oefening die ik bestudeerde in functie van mijn eindwerk “Brain Safe Architecture”, waar ik veilig gedrag, veilige cultuur en de fysieke omgeving (architectuur) tracht te verenigen.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Er zijn nog heel wat werkpunten in ons dagelijks leven, om maar te beginnen met onze smartphones, tablets, etc. Gelukkig zijn er ook heel wat ergonomische succesverhalen. Wij zien veel goede voorbeelden uit de zorgsector.

Om een voorbeeld te formuleren denk ik aan een kleuterschool waar we samen een speelmeubel ontwikkelden om de jasjes aan op te hangen en ergonomisch aan te doen. Dit meubel vereenzelvigt een gezonde en veilige procedure: de jasjes hangen proper op een toegewijde, gepersonaliseerde plaats, bij het eind van de schooldag gaan de kinderen automatisch in de juiste volgorde staan, nemen hun jasje en “bestijgen” het meubel zodat de begeleider (op een aangepaste hoogte) de jasjes kan aantrekken, dichtdoen en controleren of de kleuter alles mee naar huis heeft. Dit meubel integreert alle essentiële processen en ergonomische aandachtpunten zodat zowel de begeleider ergonomisch zijn/ haar werk kan uitvoeren, de kinderen op een doordachte manier worden begeleidt in dit proces (jassen aantrekken) en alles op een aangename, vrolijke en veilige manier kan gebeuren: win-win-win J.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
In de toekomst zal ergonomie alleen maar belangrijker worden lijkt me. Niet alleen liggen onze standaarden (op dit vlak) hoger dan in het verleden, ook vraagt de vergrijzing van onze maatschappij een aangepaste, ergonomische omgeving. Ook zie je in de digitale interface dat ergonomische aspecten aan belang winnen (een kleuter kan een tablet bedienen). Naar mijn inzicht zal de focus binnen ergonomie verder evolueren in de richting van organisatorische ergonomie (optimaliseren van socio-technische systemen) en cognitieve ergonomie (de burn-outs stijgen exponentieel). Laten we dus vooral samenwerken en onze expertise delen om onze samenleving meer af te stemmen op de noden van alle gebruikers.
 

Meer info didactische ruimte:
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/doe/pvi/didactische-ruimte.html

Nieuws

Verslag symposium musculoskeletaal modelleren

Begin september bracht het iSi Health KU Leuven Institute Symposium experts samen om computermodellering in de gezondheidszorg (in silico geneeskunde) te bespreken. Tuur van der Have hield voor VerV ook de invalshoek van ergonomie in het oog. Hieronder de belangrijkste punten voor ons...
Lees meer

Webinar "Update Ergoscore" - 20/11

Na één jaar en meer dan 13.000 risicoanalyses ergonomie met de Ergoscore, was het tijd voor een validatiestudie. Ergoscore blijkt effectief het relatieve risico op lichamelijke klachten goed te voorspellen. Deze studie heeft ook geleid tot enkele kleine aanpassingen aan de Ergoscore. Ontdek in deze...
Lees meer

Webinar nieuwe NPR1813

In mei 2025 verscheen de nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn, NPR1813. Deze wordt vaak gehanteerd in het definiëren van een ergonomische bureaustoel of nog breder kantoormeubelen. NPR 1813 kende een update als toepassing van de Europese norm rond bureaustoelen, EN1335. Voorzitter van de werkgroep,...
Lees meer

Webinar praktijkrichtlijn "Ergonomie in het onderwijs"

Een nieuw schooljaar, een nieuwe VerV praktijkrichtlijn. Deze webinar was de lancering van de nieuwe VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs". Deze is opgebouwd rond vijf topics: 1. Meubilair op maat van de leerling 2. Zitten kunnen onderbreken 3. Rugzak max. 10%...
Lees meer

Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in...
Lees meer

Human Factors NL Jaarcongres 2025

Human Factors NL, de ergonomievereniging in Nederland, organiseert zijn Jaarcongres 2025 rond het thema "Duurzaam". Gedurende twee dagen, 27 en 28 november, onderzoeken ze wat duurzaamheid betekent in relatie tot mens, werk en ontwerp. Het Jaarcongres biedt een platform voor netwerk- en...
Lees meer

Zet je 10-10-10 mee in de kijker?

Zet 10-10-10 mee in de kijker en download hier alle campagnebeelden en campagneteksten: 1. De campagnebeelden in de verschillende formaten en talen 1200 x 628 (geschikt voor berichten op LinkedIn en Facebook of als mailbanner): NL – FR – EN 1080 x 1350 (geschikt voor berichten op Instagram): NL...
Lees meer

Feedback VerV website

VerV plant om zijn website te vernieuwen. Ergonomie stelt de gebruikers centraal in het ontwerp en dat zijn jullie! Daarom nodigt VerV je uit om feedback te geven hoe je vandaag de website gebruikt en hoe een nieuwe VerV website er zou moeten uitzien. Ben je geïnteresseerd? Kom dan naar deze...
Lees meer

Evaluatie nieuwe wetgeving ergonomie

De nieuwe wetgeving ergonomie in 2024 heeft de aandacht voor ergonomie en preventie van MSA verhoogd, maar de grote veranderingen blijven vooralsnog uit. Minder lichamelijke klachten door het inzetten van ergonomie vanaf het ontwerp van nieuwe werkposten was immers het doel. Na een eerste campagne...
Lees meer

Congres Navorming 2025

Het Congres Navorming van het Veiligheidsinstituut (AP Hogeschool) is een jaarlijkse bijscholing voor preventieadviseurs en daar mag ergonomie uiteraard niet ontbreken. Vanuit VerV geven we telkens invulling aan de sessies, dit jaar cognitieve ergonomie en de ontwerprichtlijnen ergonomie. Er was...
Lees meer