Portret Filip Buckens

Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Filip Buckens, een gezicht van ergonomie in de zorg. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op de ergonomie!

1.Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Filip Buckens, verpleegkundige, ergonoom , verplaatsingsdeskundige, preventieadviseur in het Universitair Ziekenhuis Gent. Fulltime werkzaam als ergonoom in de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk UZG. Ik werk ook nog samen met mijn partner/collega Heidi Deconinck, eveneens ergonoom,  als zelfstandige freelance adviseur ergonomie.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Aanzet was een pilootproject “hef en tiltechnieken” in 1985. Een  eerste kennismaking met verplaatsingstechnieken. Als revalidatieverpleegkundige had ik hiervoor veel interesse.  Vanaf 1990 maakte ik deel uit van het Manutentieteam UZ Gent. In 2001 werd ik staflid directie verpleging, van daaruit  kon ik mijn opleiding ergonomie volgen. Vanaf 2006 werd mijn functie als ergonoom officieel.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Ik ben trots mee aan de wieg te liggen van het Manutentieteam UZG  en tevens dankbaar de kans te hebben gekregen het verder te kunnen uitbouwen en vorm te geven tot wat het nu is, dit met een een team vol enthousiaste, gemotiveerde medewerkers die zich elke dag weer inzetten. We spreken nu niet meer over verplaatsingsdeskundigen maar wel over consulenten Manutentie (‘kleine ergonoomkes’), medewerkers van diverse specialiteiten die in het werkveld staan en deeltijds vrijgesteld zijn om binnen de Preventiedienst te werken. Oorspronkelijke doelgroep waren de verpleegkundigen, maar nu gaat het over alle 6000 medewerkers van het UZG: kantoorwerkers, technische diensten en zorgverleners, de drie grote blokken binnen onze instelling.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
Dit is een heel moeilijke. Er zijn door de jaren heen veel projecten en adviezen geweest, zowel grote als kleine. Iedere verbetering, in samenwerking met medewerkers van de werkvloer, leidinggevenden en collega’s doet deugd en zorgt voor veel ‘werkgenot’.  Eén van de mooie voorbeelden waren de hoog-laagwerkposten van de Centrale Sterilisatie. De inrichting van de  lokalen werden samen met de medewerkers uitgewerkt rekening houdend met alle ergonomische aspecten.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Als bestuurslid van de VerV mee helpen een stevig  Vlaams ergonomienetwerk uitbouwen. Dit was reeds lang een droom en een streven. Intern verdere implementatie van ziekenhuisbrede richtlijnen betreffende ergonomie.