Portret Eline Libbrecht

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Eline Libbrecht van het AZ Sint-Elisabeth te Zottegem. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie? 

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Eline Libbrecht, 31 jaar en wonende te Zottegem samen met mijn vriend en drie kleine energieke kindjes. Ik werk sinds een 5-tal jaar op de HR-afdeling van het AZ Sint-Elisabeth te Zottegem. Twee dagen per week werk ik, in samenwerking met de preventiedienst aan welzijnsgerelateerde thema’s zoals ergonomie, vitaliteit, agressie,…. Mijn doel is om onze medewerkers zo lang mogelijk gezond en gelukkig aan het werk houden.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ik heb als basisopleiding Master LO en Bewegingswetenschappen gevolgd aan de UGent met als afstudeerrichting fitheid en gezondheid. Binnen deze opleiding kregen we al een kleine intro omtrent ergonomie. Toen ik in het ziekenhuis startte was de preventiedienst nog zeer basic en was er nog zeer weinig aandacht voor het welzijn van de medewerkers, dankzij een enthousiaste en gemotiveerde HR leidinggevende mocht ik iets uitwerken rond ergonomie. We gingen te raadde bij Filip en Heidi van het UZ Gent en werden hier enorm goed op weg geholpen.

We startte een werkgroep op en lieten enkele enthousiaste medewerkers zich in het UZ Gent opleiden tot referentiepersonen ergonomie. Ondanks onze goede intenties was er vanuit de andere directie nog zeer beperkte interesse omtrent ergonomie en geraakte we bijgevolg niet echt vooruit. Door de komst van 2 nieuwe preventieadviseurs kreeg ergonomie terug een boost.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Er is nog zeer veel werk aan de winkel binnen ons ziekenhuis. Ik voelde wel al een momentje van trots toen onze referentiepersonen startten met opleiding geven, hun enthousiasme en zelfvertrouwen tijdens het lesgeven gaf zeer veel voldoening.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Ik heb er zelf niets aan bijgedragen, maar wel van gebruik gemaakt: Mijn kindjes sliepen als baby niet zo graag in hun bed, ik ben dan ook zeer blij dat er veel aandacht besteed is aan ergonomische draagzakken, die zowel aandacht hebben voor de baby’s als mama’s/papa’s die hier soms uren mee moeten rondlopen ;-).

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Momenteel studeer ik verder om preventieadviseur ergonomie te worden. Met deze kennis hoop ik het ergonomiebeleid binnen ons ziekenhuis verder op punt zetten. We hebben een nieuwe directeur die veel belang hecht aan het welzijn van de medewerkers, en dus denk ik dat onze organisatie klaar is om hier meer in te investeren.

Nieuws

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Schrijf je hier nog in! Lawaaibeheersing in een...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

Save the date! De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en gaat online door. De thema’s “risicoanalyse beeldschermwerk” en “hybride werken” komen aan bod. Wat hebben we tijdens de voorbije crisis geleerd? Er wordt een intern en een extern verhaal toegelicht. Bovendien werpen we een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer