Portret Anneleen Verhaeghe

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Anneleen Verhaeghe, ergonoom bij Volvo Trucks te Gent. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je? 
Mijn naam is Anneleen Verhaeghe. Ik heb Milieu-en Preventiemanagement gestudeerd, met de Specialisatiemodule ergonomie en ik werk nu bijna 3 jaar als interne ergonoom bij Volvo Trucks Gent. Vandaag bouwen wij 160 trucks per dag en aangezien de meeste handelingen manueel worden uitgevoerd (we hebben maar 8 robots op onze plant), staat ergonomie hoog op de agenda. Ook naast mijn werk probeer ik voldoende in beweging te zijn: ik ga geregeld joggen, speel badminton en dans lindy hop.

Ik vind het belangrijk om zowel de ergonomie van de werkposten te verbeteren als collega’s bewust te maken over hoe ze hun eigen belastbaarheid kunnen verhogen. Ik probeer hierbij zoveel mogelijk op de werkvloer aanwezig te zijn om de teams hierin te coachen. Bijgevolg zijn mijn dagen bij Volvo vrij divers. Opleidingen geven, een verpakkingswijziging evalueren, een risicoanalyse opmaken van een werkpost, overleg met de medische dienst en vakbonden, een exoskelet uittesten, skype meeting met de ergonomen van de andere Volvo-fabrieken, het gebruik van een nieuwe takel beoordelen, deelname aan een kaizen-event... dit zit allemaal in mijn takenpakket.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Tijdens mijn studies had ik al een bijzondere interesse voor ergonomie, vandaar ook de keuze om de Specialisatiemodule ergonomie bij te studeren. Na mijn studies heb ik eerst nog 6 jaar als interne preventieadviseur arbeidsveiligheid gewerkt toen Volvo Trucks mij contacteerde omdat ze op zoek waren naar een ergonoom. Ik heb niet lang moeten nadenken om die kans te grijpen. Het leuke aan ergonomie in een productie-omgeving is dat je heel erg op maat moet werken. Dat wil zeggen dat je creatief en flexibel moet zijn en dat creëert uitdagingen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Bij Volvo Trucks heb ik samen met een werkgroep hard gewerkt aan een Roadmap Ergonomie. Dat is een soort van actieplan die een kapstok biedt aan elk team om op een structurele en systematische manier de ergonomie van de werkposten te verbeteren. De focus ligt op betrokkenheid van het team, competentieontwikkeling via opleiding en dialoog, prioriteitsbepaling en verbetering van de werkposten. Het is een manier om een organisatie van 3000 man in beweging te brengen in een verandertraject, wat toch niet zo evident is. Dit jaar hebben we voor onze manier van werken de Health&Safety Award van de Volvo Groep gewonnen, wat toch wel een mooie beloning is voor ons werk.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
In het dagelijkse leven vinden we al heel wat voorwerpen die aangepast zijn aan de mens, anders zouden wij niet kunnen functioneren en zouden de fabrikanten hun producten niet kwijt geraken. Anderzijds worden er ook veel producten aangeprezen als “ergonomisch”, terwijl ze eerder standaard zijn en dat is wel jammer. Als ik dan toch een voorbeeld moet geven, laatst zag ik iemand met een kinderstoel voor in de auto die 90° draait zodat de ouder het kindje er gemakkelijker kan inzetten en vastklikken. Dat lijkt me toch wel een ergonomische verbetering voor in het dagelijkse leven te zijn.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik vind het heel fijn om met ergonomie bij Volvo Trucks te werken omdat je zowel met de mensen als met de productie van de truck bezig bent. Ik ben vooral van plan om mij te blijven verdiepen in de materie, want we leven natuurlijk in een wereld van verandering. Denk maar aan de huidige maatschappij waarin we langer moeten werken en waarin het evidenter is dat het welzijn van de werknemers gewaarborgd wordt. Of aan de introductie van nieuwe technologiën zoals exoskeletten. Anderzijds leven we ook in een economische realiteit waarin hoge kwaliteitseisen en concurrentie een rol spelen. Hoe meer ik er in slaag om in te spelen op de noden van zowel het bedrijf als de werknemers, hoe beter ik ergonomie hoog op de agenda kan houden.

 

Nieuws

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Schrijf je hier nog in! Lawaaibeheersing in een...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

Save the date! De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en gaat online door. De thema’s “risicoanalyse beeldschermwerk” en “hybride werken” komen aan bod. Wat hebben we tijdens de voorbije crisis geleerd? Er wordt een intern en een extern verhaal toegelicht. Bovendien werpen we een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer