Verslag intervisie leerlijn ergonomie

De leerlijn ergonomie voor preventieadviseurs beschrijft de leerinhouden voor de verschillende niveaus. Deze inhouden bouwen op van niveau III tot de specialisatie ergonomie. Een leerlijn zorgt voor uniformiteit en continuïteit van de ene naar de andere opleiding. Eenzelfde voorkennis versterkt immers het vakgebied.

Kader leerlijn ergonomie (.pdf)

Niveau III - voorbeeld
Tot de basiskennis van elke preventieadviseur behoort een halve dag ergonomie. In kleine ondernemingen is het daarbij belangrijk dat deze in gesprek kan gaan met de medewerker over ergonomische risico's en risicofactoren om zo te komen tot oplossingen. Op het einde van deze halve dag moet een preventieadviseur niveau III dit effectief kunnen door de vele oefeningen tijdens de opleiding.

Basisvorming en preventieadviseur niveau I of II
Een preventieadviseur niveau II of I passeert steeds eerst langs een multidisciplinaire basisvorming. In de basis voorziet de leerlijn één dag ergonomie. Naast bovenstaande basiskennis komt hier ook antropometrie uitgebreid aan bod. Dit omdat de wetgeving het vraagt, maar ook omdat het de basis is van ergonomie als ontwerpdiscipline.

In het vervolg tijdens de niveau II of I is twee dagen nodig om alle inhoud grondig aan bod te laten komen. De risicoanalyse of het kwantificeren van het ergonomisch risico staat hierbij centraal. Om hiermee in praktijk ermee aan de slag te kunnen gaan, moet de preventieadviseur een Ergoscore kunnen berekenen voor kantoor, zorg en industrie. Dit is geen specifieke analyse, maar onderdeel van een domeinoverschrijdende analyse op werkpostniveau.

Adviseur ergonomie
Dit is een aanspreekpunt in het bedrijf met een stevige bagage aan ergonomie. De risicoanalyse op werkpostniveau staat ook hier centraal, maar dan met de KIM methodes. Deze bekijken het risico meer in detail en ook de combinatie van risico's komt hier meer aan bod. De opleiding van 12 dagen omvat ook een stuk train the trainer en een projectwerk.

Specialisatie ergonomie
Bij de start van de specialisatie wordt een de kennis van de basis en antropometrie als gekend verondersteld. Dat blijkt in praktijk steeds minder het geval te zijn. Daarom is het belangrijk dat inrichters een goede basis van ergonomie kunnen garanderen. Dat betekent voldoende tijd te voorzien en een Erkend Ergonoom als lesgever in te zetten.
Dat is de enige manier om in de specialisatie te kunnen opbouwen naar een voldoende hoog niveau.

 

 

Nieuws

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 27/01/26

Op 27 januari opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Tijdens dit netwerkevent blikken we terug op succesverhalen van het afgelopen jaar. Een mix van theorie en praktijk, toegepast op kantoor, zorg en industrie maakt er steeds weer een...
Lees meer

Webinar "Update Ergoscore" - 20/11

Na één jaar en meer dan 13.000 risicoanalyses ergonomie met de Ergoscore, was het tijd voor een validatiestudie. Ergoscore blijkt effectief het relatieve risico op lichamelijke klachten goed te voorspellen. Deze studie heeft ook geleid tot enkele kleine aanpassingen aan de Ergoscore. Ontdek in deze...
Lees meer

Webinar nieuwe NPR1813

In mei 2025 verscheen de nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn, NPR1813. Deze wordt vaak gehanteerd in het definiëren van een ergonomische bureaustoel of nog breder kantoormeubelen. NPR 1813 kende een update als toepassing van de Europese norm rond bureaustoelen, EN1335. Voorzitter van de werkgroep,...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseren VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar delen Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Schrijf je hier...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseren VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Lees meer

Webinar praktijkrichtlijn "Ergonomie in het onderwijs"

Een nieuw schooljaar, een nieuwe VerV praktijkrichtlijn. Deze webinar was de lancering van de nieuwe VerV praktijkrichtlijn "Ergonomie in het secundair onderwijs". Deze is opgebouwd rond vijf topics: 1. Meubilair op maat van de leerling 2. Zitten kunnen onderbreken 3. Rugzak max. 10%...
Lees meer

Praktijkrichtlijn Ergonomie in het secundair onderwijs

Met het nieuwe schooljaar lanceert VerV een nieuwe praktijkrichtlijn rond Ergonomie in het secundair onderwijs. Aan de hand van vijf stellingen wordt aan de directie duidelijk gemaakt wat ergonomisch werken op een school betekent. Samen met de leerkrachten kunnen ze dan  inspiratie vinden in...
Lees meer

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openen we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin worden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Enerzijds willen we stilstaan bij...
Lees meer

Human Factors NL Jaarcongres 2025

Human Factors NL, de ergonomievereniging in Nederland, organiseert zijn Jaarcongres 2025 rond het thema "Duurzaam". Gedurende twee dagen, 27 en 28 november, onderzoeken ze wat duurzaamheid betekent in relatie tot mens, werk en ontwerp. Het Jaarcongres biedt een platform voor netwerk- en...
Lees meer

Zet je 10-10-10 mee in de kijker?

Zet 10-10-10 mee in de kijker en download hier alle campagnebeelden en campagneteksten: 1. De campagnebeelden in de verschillende formaten en talen 1200 x 628 (geschikt voor berichten op LinkedIn en Facebook of als mailbanner): NL – FR – EN 1080 x 1350 (geschikt voor berichten op Instagram): NL...
Lees meer