Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Evaluatie nieuwe wetgeving ergonomie

De nieuwe wetgeving ergonomie in 2024 heeft de aandacht voor ergonomie en preventie van MSA verhoogd, maar de grote veranderingen blijven uit. Minder lichamelijke klachten door het inzetten van ergonomie vanaf het ontwerp van nieuwe werkposten was immers het doel. Na een eerste campagne van de...
Lees meer

Congres Navorming 2025

Het Congres Navorming van het Veiligheidsinstituut (AP Hogeschool) is een jaarlijkse bijscholing voor preventieadviseurs en daar mag ergonomie uiteraard niet ontbreken. Vanuit VerV geven we telkens invulling aan de sessies, dit jaar cognitieve ergonomie en de ontwerprichtlijnen ergonomie. Er was...
Lees meer

Intervisie "Vallen in thuiszorg" - 03/06

Op 3 juni was VerV te gast bij Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen in Brugge voor een intervisie rond "Vallen in de thuiszorg". Hieronder lees je het verslag, de presentatie vind je hier. Korte voorstellingen  De intervisie werd gestart met een korte voorstelling van enkele zorg- en...
Lees meer

Bedrijfsbezoek Belpaire gebouw Vlaamse Overheid - 21/11/2025

Het Belpaire kantoorgebouw van de Vlaamse overheid zet sterk in op toegankelijkheid en streeft naar een toegankelijkheidslabel met score A++. Tijdens een begeleid bezoek krijg je een overzicht van de maatregelen en aanpassingen die zijn doorgevoerd om het gebouw ergonomisch en toegankelijk te...
Lees meer

Bezoek lichtlabo Philips - 19/05

Het Lighting Application Center van Signify te Eindhoven laat de parameters van licht ervaren en beleven in de praktijk. Op 19 mei bezochten de leden van VerV en BSOH de labo's voor kantoor en logistiek. Naast een introductie waarin de theoretische parameters werden gedemonstreerd, volgden een...
Lees meer

Congressprokkels - Celina, Ergocoach zorg

Het Ergonomiecongres is mijn jaarlijks bijscholingsmoment over ergonomie in de zorg. VerV is in onze instelling toch een referentie waar specialisten hun passie en kennis delen. Het geeft steeds een energieboost om stappen vooruit te kunnen zetten in de eigen instelling. Het ontmoeten van andere...
Lees meer

Congressprokkels - Peter, preventieadviseur

Het Ergonomiecongres heeft voor elk wat wils. Hieronder vind je een programma van Peter, de preventieadviseur. Hij zoekt vooral tools en handvaten om in de praktijk concreet aan de slag te gaan met de risicoanalyse ergonomie. De eerste sessie was kiezen tussen ergonomiecultuur en return on...
Lees meer

Goede praktijk: instelbare AGV's bij Volvo Group Belgium

Elk jaar verzamelt VerV goede praktijken uit de realisaties van Erkend Ergonomen en projecten of eindwerken van cursisten ergonomie. In dit artikel licht Peter Bunneghem toe hoe innovatieve instelbare AGV's ingezet worden bij Volvo Group Belgium. Wie ben je, waar werk je en wat is je link met...
Lees meer

Studiedag "Obesitas en transfers"

De AP Hogeschool en VerV organiseerden op 24/04 een studiedag rond "Obesitas en transfers: is jouw organisatie klaar voor personen met obesitas?". In de gezondheidszorg leidt de toename van personen met obesitas tot uitval van zorgpersoneel door werkgerelateerde klachten. Deze studiedag bood...
Lees meer