Intervisie kantoor

Op 09 februari was er een intervisie kantoor rond het thema "risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken". In het mooie decor van de KU Leuven werden kennis en ervaringen uitgewisseld. Enerzijds rond hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Dat leverede een boeiende namiddag op met interessante inzichten en de goesting om aan de slag te gaan...

Uitleg ergonomiebeleid KU Leuven - presentatie
An Bogaerts opende als gastvrouw de studiedag met een toelichting van de ergonomiewerking aan de KU Leuven. Ergonomie kadert daarbij in een brede ambitie van Healthy KU Leuven. Uitdaging vormen de verschillende aparte diensten die dan ruimtelijk ook nog eens heel gespreid zijn. Specifiek over ergonomie is er heel veel concrete informatie te vinden op hun interne website. Dit is ook de eerste stap waar de medewerkers terecht kunnen voor meer informatie rond bijvoorbeeld het instellen van de bureaustoel. Een volgende stap zijn twee adviseurs ergonomie die de werkplek komen bezoeken.

Praktische aanpak risicoanalyse beeldschermwerk en telewerken
De wetgeving spreekt over een vijfjaarlijkse bevraging voor de beeldschermwerkers. Daar wordt steeds invulling aan gegeven met een online vragenlijst. Toch zijn er accentverschillen. De minimale versie bevraagt enkel ergonomische aspecten, meer uitgebreid komen alle domeinen aan bod. Interessant voor directie zijn ook vragen over kantoorbeleving en tevredenheid van materiaal zoals ook bij Leesman gebeurt.

De risicoanalyse telewerken biedt toch wel een uitdaging. De vereisten zijn dan ook niet duidelijk omschreven. Een aanpak kan zijn dat de medewerker zelf kiest of hij de bevraging invult voor de thuiswerkplek of voor kantoor. Een andere invalshoek is enkele vragen specifiek voor thuiswerk toevoegen. Om de vergelijking kantoor vs thuis te maken, is het ook een piste om eenzelfde set vragen voor kantoor te herhalen voor telewerken.

De grootste remmende factoren zijn tijd en overbevraging. Medewerkers worden immers ruim bevraagd: tevredenheidsenquête, risicoanalyse psychosociale, enz... De directie staat niet te springen voor veel verschillende vragenlijsten. Het koppelen van de bevraging beeldschermwerk aan die van psychosociale kwam ook ter sprake. Je hebt dan meer informatie in één keer en kan interessante verbanden leggen. Hoe meer vragen er echter zijn, hoe lager de responsgraad. Er is immers al telewerk bijgekomen.

Als succesfactoren worden de wetgeving en de ondersteuning van de directie genoemd. Dit kan onder de vorm van een ergonomiebeleid of omwille van de conformiteit. Directie wil daarbij vooral relevante info waarmee ze zelf iets kan doen. De medewerker krijgt graag meteen feedback. Een vragenlijst invullen creëert namelijk verwachtingen. Engagement van de directie betekent ook dat er iets met een actieplan gebeurt.

Uitwisseling resultaten risicoanalyses
Een klassiek onderdeel van een bevraging beeldschermwerk zijn het aantal medewerkers met lichamelijke klachten tijdens het afgelopen jaar. Deze komen nog steeds veel voor. Daarbij stelt zich de vraag naar benchmarking. Wil men vergelijken binnen de onderneming, binnen een grote databank van allerhande bedrijven, of binnen dezelfde groep over de tijd. Interessante materie om verder over na te denken.
Hoe ergonomische beeldschermwerkers thuiswerken is minder duidelijk. Bedrijven die initiatieven nemen kunnen bemoedigende resultaten voorleggen, maar zonder meer. Toch is een telewerkbeleid nog niet overal een evidentie. Soms wordt het materiaal niet bevraagd om geen verwachtingen te creëren bij de medewerkers.
Hoewel het thuiswerken goed scoort uit de bevragingen, zien werkgevers toch vooral graag dat mensen terug naar kantoor komen. Voor concentreren en ontspannen doet de thuiswerkplek het globaal beter dan het kantoor. Voor het samenwerken is dan weer het kantoor de betere werkplek. Hybride werken heeft dus potentieel, maar de geesten bij de werkgever moeten soms nog rijpen...

Deze eerste intervisie was meteen een geslaagde editie. Bedankt aan alle deelnemers voor de interactie en de ergonomen om dieper in hun resultaten te duiken en deze te delen. Voor herhaling vatbaar!

 

 

Nieuws

Spreker in de kijker - Hetty Vermeulen

Op 27 januari 2026 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma die we graag op voorhand al even aan het woord laten. Wie ben je en wat is je link met ergonomie? Mijn naam is Hetty Vermeulen,...
Lees meer

Webinarreeks "Ergo Connect"

In de webinarreeks "Ergo Connect" kan je maandelijks aansluiten om te ontdekken hoe je ergonomie in preventie concreet en haalbaar kan aanpakken. De onderdelen van een ergonomiebeleid worden toegelicht vanuit de praktijk. Van ontwerp en risicoanalyse tot maatregelen, opleidingen en re-integratie....
Lees meer

Wellbeing Inspiratie Dag - 17/03/2026

Op 17 maart 2026 nodigen The Safety Tribe, VerV en Springbok Whealthy Workplaces je uit voor een exclusieve Wellbeing Inspiratie Dag voor welzijns-, preventie- en facility experts. We trekken naar onze Noorderburen, die op vlak van welzijn en preventie al verder staan dan wij en net daarom:...
Lees meer

Verslag Jaarcongres Human Factors NL 2025

Op 27 en 28 november was VerV ook aanwezig op het Human Factors NL Jaarcongres in Soesterberg. Het waren twee inspirerende dagen vol inzichten over hoe we menselijke factoren kunnen inzetten voor een duurzamere wereld. Naast interessante parallelle sessies willen we u een kort overzicht geven...
Lees meer

Webinar "Update Ergoscore"

Na één jaar en meer dan 15.000 risicoanalyses ergonomie met de Ergoscore, was het tijd voor een validatiestudie. Ergoscore blijkt effectief het relatieve risico op lichamelijke klachten goed te voorspellen. Een Ergoscore vanaf 75 punten leidt tot een duidelijk verhoogd risico op lichamelijke...
Lees meer

Spreker in de kijker - Kayleigh Van Gorp

Op 27 januari 2026 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma die we graag op voorhand al even aan het woord laten. Wie ben je en wat is je link met ergonomie?  Ik ben Kayleigh Van Gorp,...
Lees meer

Spreker in de kijker - Astrid Lacroix

Op 27 januari 2026 organiseren we opnieuw de studiedag 'Goede praktijken in ergonomie'. Tijdens deze nieuwjaarsontmoeting staan er enkele sprekers op het programma die we graag op voorhand al even aan het woord laten. Wie ben je en wat is je link met ergonomie? Ik ben postdoctoraal onderzoeker...
Lees meer

Belgische editie Tijdschrift voor Human Factors NL

In september verscheen een Belgische editie van het tijdschrift voor Human Factors. VerV verzorgde de inhoud en zette zo de praktijklijnen kantoor, zorg en industrie in de kijker. Een primeur is ook dat het Tijdschrift voor Human Factors voortaan via open access leesbaar is voor iedereen. Mooi en...
Lees meer

Denktank "Ergonomie van de toekomst"

Verschillende onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool en UAntwerpen organiseerden een denktank over de ergonomie van de toekomst. VerV was uiteraard ook aanwezig om mee na te denken aan de thematafels. 1. Een eerste thema behandelde ergonomie tijdens het ontwerp met als centrale vraag hoe we alle...
Lees meer

Verslag bedrijfsbezoek WZC Burenhof

Op 6 november was VerV te gast bij het gloednieuwe woonzorgcentrum Burenhof in Leuven, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Dit kleinschalige en genormaliseerde woonzorgproject, sinds 1 juli 2025 in gebruik, bestaat uit vijf woningen van telkens acht bewoners en zes woonzorgflats. Vanaf de eerste...
Lees meer