Goede praktijk: instelbare AGV's bij Volvo Group Belgium

Elk jaar verzamelt VerV goede praktijken uit de realisaties van Erkend Ergonomen en projecten of eindwerken van cursisten ergonomie. In dit artikel licht Peter Bunneghem toe hoe innovatieve instelbare AGV's ingezet worden bij Volvo Group Belgium.

Wie ben je, waar werk je en wat is je link met ergonomie?
Mijn naam is Peter Bunneghem en ik werk sinds 2017 bij Volvo Group Belgium (Trucks) als safety facilitator (preventieadviseur). Binnen Volvo Group ligt de focus sterk op ergonomie, waardoor ik mij in 2019 verder heb gespecialiseerd met een opleiding tot adviseur ergonomie bij Prevent. In 2022 heb ik mij nog verder verdiept in ergonomie door de specialisatie Preventieadviseur Ergonomie te volgen bij Odisee in samenwerking met VerV.

Sinds september 2022 werk ik binnen Volvo Group Belgium als ergonoom op de Gentse trucksite. Hier werk ik nauw samen met de lokale hiërarchische lijn en met internationale collega-ergonomen binnen de Volvo Group. Samen stippelen we het ergonomiebeleid verder uit en werken we aan nieuwe projecten om ergonomie binnen de organisatie continu te verbeteren.

Waar gaat jouw goede praktijk juist over?
Die gaat over de instelbare AGV’s (Automatic Guided Vehicles) die we hebben geïntroduceerd in onze batterijfabriek. Deze AGV’s zijn niet alleen in hoogte verstelbaar, maar kunnen ook kantelen om de batterijmodules naar de operator toe te brengen. Dit verbetert de ergonomie aanzienlijk doordat de operator een optimale werkhouding kan aannemen en gemakkelijker toegang heeft tot de onderdelen.

Wat waren de belangrijkste resultaten of take-aways?

Veiligheid en precisie als prioriteit

Bij de ontwikkeling van deze AGV’s stond veiligheid voorop. Het kantelmechanisme is voorzien van diverse beveiligingen om te voorkomen dat onderdelen loskomen of eruit vallen. Dit kan pas gebeuren nadat de onderdelen correct zijn vastgezet met gespecialiseerde tooling. Deze tooling is uitgerust met sensoren die een signaal naar het systeem sturen zodra de juiste momentwaarden zijn bereikt en de operator de vrijgave heeft bevestigd.

De AGV’s navigeren autonoom naar de werkplek en kunnen daar door de operator worden aangepast aan hun specifieke behoeften. Dit voorkomt dat de operator zich in ongemakkelijke of belastende houdingen moet wringen om de batterijmodules te bereiken. Hierdoor wordt niet alleen de fysieke belasting verminderd, maar ook de kans op fouten of ongelukken verkleint.

Samenwerking tussen stakeholders voor een optimale oplossing

Tijdens de projectfase was nauwe samenwerking met alle betrokken stakeholders essentieel. Zo had de kwaliteitsafdeling specifieke eisen waaraan moest worden voldaan. Door krachten te bundelen, ontwikkelden we tooling die de juiste spanning op de onderdelen uitoefent en vervolgens een signaal naar het systeem stuurt, wat de vrijgave mogelijk maakt.

Een bijkomend voordeel van de kantelbare AGV’s is dat de operator niet over de batterijmodules hoeft te reiken. Dit minimaliseert het risico op kortsluiting, wat zowel de veiligheid als de productkwaliteit ten goede komt. Ergonomie, veiligheid en kwaliteit gingen hierbij hand in hand en leidden tot een geïntegreerde en duurzame oplossing.

Duurzame implementatie en minder weerstand

De intensieve samenwerking met alle betrokkenen had nog een ander belangrijk voordeel: het creëerde draagvlak binnen de organisatie. Doordat de verschillende afdelingen hun eisen en wensen vanaf het begin konden inbrengen, ontstond er een gezamenlijke visie en werd weerstand tegen de nieuwe werkwijze geminimaliseerd.

Bovendien bespaart deze aanpak op lange termijn veel tijd en kosten, omdat er na implementatie nauwelijks aanpassingen nodig zijn. Dit project toont aan dat een doordachte samenwerking in de ontwerpfase leidt tot een efficiëntere, veiligere en ergonomisch verantwoorde werkomgeving.

Met de introductie van deze instelbare AGV’s zetten we een belangrijke stap vooruit in de optimalisatie van werkprocessen en de verbetering van de arbeidsomstandigheden voor onze operatoren.

Toekomstperspectief en verdere innovaties

De introductie van instelbare AGV’s in onze batterijfabriek is een belangrijke stap vooruit, maar dit is slechts het begin. We blijven zoeken naar manieren om technologie en ergonomie verder op elkaar af te stemmen. Denk hierbij aan geavanceerde sensoren die real-time data verzamelen over de werkhouding van operatoren, of slimme AI-gestuurde systemen die automatisch aanpassingen maken op basis van individuele voorkeuren en ergonomische richtlijnen.

Een ander toekomstig verbeterpunt is de verdere integratie van deze AGV’s binnen een breder Industrie 4.0-framework. Door ze te koppelen aan geautomatiseerde voorraadbeheer- en productiesystemen, kunnen we een nog efficiëntere workflow creëren, waarbij ergonomie en productiviteit hand in hand gaan.

Daarnaast zullen we blijven inzetten op training en sensibilisering van operatoren. Hoewel technologie een belangrijke rol speelt, blijft menselijk inzicht cruciaal. Regelmatige feedbacksessies en ergonomische audits zullen ons helpen om voortdurend te verbeteren en nieuwe inzichten te implementeren.

Bovendien hebben deze AGV’s ervoor gezorgd dat er in toekomstige projecten minder weerstand is om bepaalde veranderingen door te voeren. Dit leidt tot een efficiëntere aanpak van nieuwe projecten en een bredere acceptatie van innovatieve oplossingen. Zo worden er nu ook AGV’s geïntroduceerd voor het nieuwe assenstation in het kader van elektromobiliteit. Dit toont aan dat de implementatie van ergonomische technologieën niet alleen de huidige werkprocessen verbetert, maar ook de weg vrijmaakt voor verdere innovaties binnen de organisatie.

Met deze innovatieve AGV’s en een continue focus op ergonomie, veiligheid en kwaliteit, zetten we als bedrijf een duurzame stap naar een toekomst waarin werkplekken niet alleen efficiënter, maar ook gezonder en aangenamer worden voor iedereen.

Nieuws

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomie Opleidingen Nederland

Wil je je als ergonoom verder verdiepen in ergonomie? Dan kunnen de opleidingen ergonomie uit Nederland wel eens interessant zijn... Bekijk hier hun aabod voor komend najaar... Cursus Human Factors (12 dagen tussen 4 oktober 2022 tot 25 januari 2023) In deze brede cursus kom je meer te weten over...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer

Ergonomie 2030

Waar ligt de toekomst van ergonomie in België? Dat is het onderwerp van onderstaande vragenlijst en daar kan jij jouw mening over geven. Geef mee vorm aan de toekomst van ergonomie en vul de vragenlijst hier in! De vragenlijst bestaat enerzijds uit open vragen en anderzijds uit concrete stellingen...
Lees meer

Portret Sofia Scataglini

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Sofia Scataglini, auteur van het boek "Internet of Things for Human Centered Design". Ze is werkzaam bij de Belgische Koninklijke militaire academie Koningin Astrid en...
Lees meer

Verslag Ergoday "Inclusieve Ergonomie"

De Ergoday “Inclusieve ergonomie” was een voltreffer. Het werd een inspirerende mix van sprekers en discussiemoment in groepjes. Het was dan ook terug een fysieke studiedag om elkaar terug te ontmoeten en te netwerken. Het thema inclusie leeft alvast op de werkvloer: hoe omgaan met man/vrouw,...
Lees meer