Evaluatie nieuwe wetgeving ergonomie

De nieuwe wetgeving ergonomie in 2024 heeft de aandacht voor ergonomie en preventie van MSA verhoogd, maar de grote veranderingen blijven vooralsnog uit. Minder lichamelijke klachten door het inzetten van ergonomie vanaf het ontwerp van nieuwe werkposten was immers het doel. Na een eerste campagne van de arbeidsinspectie kon slechts 15% van de bedrijven een risicoanalyse ergonomie voorleggen. Bij een eigen bevraging was dat amper 8% voor KMO’s. Daarom heeft VerV zijn Adviesgroep en leden geconsulteerd. Op basis van de verzamelde knelpunten, stelt VerV volgende oplossingen voor aan FOD WASO.

1. Versterken van interne preventieadviseur
De interne preventieadviseur staat in de eerste lijn voor de risicoanalyse ergonomie. Deze persoon is vandaag doorgaans te weinig geschoold om een goede ambassadeur voor ergonomie te kunnen zijn. Daardoor neemt de interne preventieadviseur ook te weinig het eigenaarschap van ergonomie op zich.

VerV pleit om snel werk te maken van de opleiding preventieadviseur van de toekomst. Bij de verlenging van de erkenning van inrichters van preventieadviseur niveau II dienen minimum 24 uren ergonomie te zitten, gegeven door een Erkend Ergonoom en gespreid over de multidisciplinaire basisvorming en de specialisatie niveau II of I. Op die manier kan de interne preventieadviseur voldoende vertrouwen hebben om zelf aan de slag te gaan met ergonomie.

2. Kwaliteitsborging preventieadviseur ergonoom
Bij complexe vraagstukken wordt verwezen naar de preventieadviseur ergonoom. Wanneer de deskundigheid intern niet aanwezig is, dient men beroep te doen op de externe preventiedienst. Toch kunnen deze de vereiste deskundigheden vaak niet borgen. Tegelijk worden freelancers die wel over deze deskundigheden beschikken uitgesloten.

Er is een extra inspanning nodig op vlak van opleiding en kwaliteit. Bij complexe vraagstukken moeten bedrijven bediend worden door een preventieadviseur ergonoom. De toegevoegde waarde van ergonomie moet daarbij meer zichtbaar zijn. Ook de arbeidsinspectie dient meer expertise op te bouwen op vlak van ergonomie.

3. Invoeren van overgangsbepalingen
Voor interne preventieadviseurs ergonomen gelden dezelfde vereisten van deskundigheden. Toch zijn er geen overgangsbepalingen voorzien zoals voor de externe diensten in 2013 wel het geval was. Daarbij kon men een masterdiploma compenseren met relevante werkervaring. Dat maakt dat ervaren ergonomen strikt genomen niet meer in aanmerking zouden komen.

VerV stelt voor om overgangsmaatregelen in te voeren. Er is een lijst van Erkend Ergonomen voor iedereen die aan de internationale criteria voldoet van een ergonoom. Dat is een goede basis om als overgangsmaatregel te hanteren.

4. Duidelijke en consequente terminologie
De wereldvreemde termen in de nieuwe wetgeving ondermijnen het draagvlak ervan. In de communicatie van de overheid worden ze ook niet consistent gebruikt. Daarbij is er helaas weinig gebeurd met de feedback van het werkveld. Een ergonomievereniging waarvan een bestuurslid werkzaam is voor de overheid ondermijnt de neutrale rol van deze overheid.

VerV ijvert daarom voor een periodiek overleg met de Beroepsvereniging voor Ergonomie. Dit kan zorgen voor een nauwere samenwerking tussen de overheid en het werkveld, waarbij de overheid zich opstelt als neutrale partij.

5. Sectoraanpak voor KMO’s
De nieuwe verplichtingen zijn te hoog gegrepen voor de KMO’s, waar de ondersteuning door externe diensten ook beperkt is. In een land met vele kleine bedrijven blijft de risicoanalyse ergonomie een dode letter. Dat is niet de juiste aanpak. Ergonomie als extra betalende dienstverlening creëert een drempel voor veel werkgevers.

VerV pleit voor een aanpak op sectorniveau. De arbeidsinspectie, de sector en beroepsvereniging bepalen daarin bepalen welke minimum standaarden (hulpmiddelen en organisatie) noodzakelijk zijn om ergonomisch te kunnen werken. Zo is het voor alle actoren duidelijk waaraan men moet voldoen en dat kan ook gecontroleerd worden.

Nieuws

Belgische editie Tijdschrift voor Human Factors NL

In september verscheen een Belgische editie van het tijdschrift voor Human Factors. VerV verzorgde de inhoud en zette zo de praktijklijnen kantoor, zorg en industrie in de kijker. Een primeur is ook dat het Tijdschrift voor Human Factors voortaan via open access leesbaar is voor iedereen. Mooi en...
Lees meer

Denktank "Ergonomie van de toekomst"

Verschillende onderzoeksgroepen van de AP Hogeschool en UAntwerpen organiseerden een denktank over de ergonomie van de toekomst. VerV was uiteraard ook aanwezig om mee na te denken aan de thematafels. 1. Een eerste thema behandelde ergonomie tijdens het ontwerp met als centrale vraag hoe we alle...
Lees meer

Verslag bedrijfsbezoek WZC Burenhof

Op 6 november was VerV te gast bij het gloednieuwe woonzorgcentrum Burenhof in Leuven, onderdeel van Woonzorgnet-Dijleland. Dit kleinschalige en genormaliseerde woonzorgproject, sinds 1 juli 2025 in gebruik, bestaat uit vijf woningen van telkens acht bewoners en zes woonzorgflats. Vanaf de eerste...
Lees meer

Verlenging Erkend Ergonoom

"Erkend Ergonoom" is een beroepstitel voor ergonomen, die daarmee beantwoorden aan de internationale criteria van een ergonoom. Een onafhankelijk accreditie-instituut, BICE, beoordeelt de dossiers. Doel is ergonomen op een laagdrempelige manier te erkennen op basis van opleiding, werkervaring en...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne 2025

Op 10 oktober om 10u het zitten 10 minuten onderbreken? Dat is natuurlijk het concept van de 10-10-10 campagne, en jullie deden ook dit jaar massaal mee! Niet alleen op kantoor en thuis werd er rechtgestaan, gewandeld, gedanst en gesport, ook in de klas en op de speelplaats werd er extra veel...
Lees meer

Vitaz ondertekent VerV Charter Ergonomie in de zorg

Bij de start van de ergonomiemaand vond bij Vitaz, een ziekenhuis in en rond Sint-Niklaas, de officiële ondertekening van het VerV-charter plaats. Dit is een belangrijk moment in het engagement van het ziekenhuis voor ergonomie en duurzame zorg. Het werd een warm onthaal en...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 27/01/26

Op 27 januari opent VerV het nieuwe jaar met de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" of de Nieuwjaarsontmoeting. Tijdens dit netwerkevent blikken we terug op succesverhalen van het afgelopen jaar. Een mix van theorie en praktijk, toegepast op kantoor, zorg en industrie maakt er steeds weer een...
Lees meer

Intervisie "Ergonomie logistiek" - 01/10

Op 1 oktober openden we de maand van de ergonomie met een online intervisie over "Ergonomie in logistieke magazijnen". Hierin werden ergonomische oplossingen overlopen bij de verschillende taken in de logistiek. De focus ligt daarbij wel op de manuele handelingen. Hieronder vind je een overzicht...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op kantoor"

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond minder zitten op kantoor. Tijdens deze webinar deelden Sofie Compernolle (UGent) en Jen Vanherle (UHasselt) hun nieuwste inzichten van lang stilzitten en hoe we dit kunnen doorbreken.  Ze gaan dieper...
Lees meer

Webinar "Minder zitten op school" - 09/10

Naar aanleiding van de 10-10-10 campagne organiseerden VerV en Gezond Leven een webinar rond "Minder zitten op school". Ook op school kan men immers het zitten regelmatig onderbreken of afwisselen. Tijdens deze webinar duik je volledig in het SWEEP-verhaal. Je leert niet alleen het project beter...
Lees meer