Wijziging KB Arbeidsplaatsen

Op 25 maart 2016 verscheen een wijziging aan het KB Arbeidsplaatsen (2012). Een aantal concrete richtwaarden rond verlichting en verluchting werden toegevoegd. Deze zijn afkomstig uit het vroegere ARAB en worden nu terug opgevist.

Verlichting
In het KB Arbeidsplaatsen wordt een risicoanalyse gevraagd om de minimale hoeveelheid verlichting te bepalen. Daarvoor kon men beroep doen op de Europese normen, EN 12464, rond binnen- en buitenverlichting. Andere optie waren richtlijnen van de Minister. Deze zijn nu toegevoegd, namelijk art. 62 uit het vroegere ARAB. Daarnaast worden ook omschrijvingen rond daglicht, helderheid, verblinding, kleurtemperatuur,... toegevoegd. Deze waren art.59-63 uit het ARAB.

Verluchting
In het originele KB Arbeidsplaatsen werd als maat voor luchtverversing 30m³/uur/persoon opgelegd. Deze parameter wordt aangepast, nu is de CO2 concentratie de referentie. De actiewaarde is 800 ppm, de grenswaarde 1200 ppm voor werklokalen. Voordeel is dat deze parameter zich makkelijk laat meten en aangepast is aan de huidige inzichten rond gezondheidseffecten van luchtverversing.

Luchtvochtigheid
De relatieve luchtvochtigheid wordt in dit gewijzigd KB terug concreet benoemd. Wanneer de luchtvochtigheid geregeld kan worden, zoals bij een airco, dan dient de luchtvochtigheid tussen 40 en 60% te zijn. Dat is de zone waarnaar gestreefd moet worden. Wanneer de lucht geen schadelijke stoffen voor de gezondheid bevat, mag de zone verruimd worden tussen 35 en 70%.

Link wijzigingen KB

 

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer