Verslag studiedag "Zit niet stil"

Op 21 februari organiseerde Prebes Antwerpen, in samenwerking met het PVI en VerV, de studiedag “Zit niet stil en kies voor een dynamische kantoorinrichting”.

Presentatie Stephan Tomlow - Dynamische kantoorinrichting
Presentatie Wim Ponsaert - Beter zitten, minder zitten

"Wanneer er op een bouwwerf een risico is op vallende voorwerpen, dan zal iedereen het met me eens zijn dat er opleiding ontwijken van vallende voorwerpen, moet voorzien worden.”, bleek een stelling van Stephan Tomlow waar de deelnemers zich niet in konden vinden. De aanwezigen waren toch meer te vinden voor een aanpak met afscherming (zorg dat er niets kan vallen) en helmdracht. Hopelijk kan deze aanpak ook ingang vinden bij het bekijken van ergonomische problemen: vanuit een risicoanalyse komen tot maatregelen en niet steeds (in eerste instantie) een opleiding ergonomie als oplossing zien.

Vanuit de aanbevelingen uit bewegingsdriehoek van het Vlaams instituut Gezond Leven, werd de stap naar de kantoorinrichting gezet: om elke 30 minuten het zitten te kunnen onderbreken is de zit-sta tafel een belangrijke basis. Wat betreft fysieke belasting (en sedentarisme) zijn er 3 grote risico’s, die elk afzonderlijk aandacht verdienen:

1.       De basis (zit-)werkhouding
2.       Langdurig zitten
3.       Te weinig beweging

Met bewegingsprogramma’s en coaching ga je uiteraard wel inspelen op de algemene gezondheid, maar pak je de zithouding en het langdurig zitten niet aan. Vanuit de bestaande normen/ richtlijnen voor kantoorergonomie (o.a. NPR1813) werden aanbevelingen voor inrichting van kantoorwerkplekken toegelicht. Wim Ponsaert gaf vervolgens een inkijk in de aanpak binnen ING:

- Een aankoopbeleid kantoorstoelen met participatie van gebruikers
- Week van de ergonomie met individuele werkplekbezoeken, acties om gebruik zit-sta tafels te promoten, beweegsessies, opleiding hiërarchische lijn, …
- Een proefproject dynamische werkvormen (zie Prebes Veiligheidsnieuws 2017 nr. 197) heeft geleid tot beleidskeuzes: zit-sta tafel als basis en dynamische alternatieven worden voorzien

In de tentoonstellingsruimte van het PVI (met een uitgebreide collectie kantoorergonomie) werd ter afsluiting gedemonstreerd op welke manier je een bureaustoel het beste instelt en welke types bewegingsmechanisme er zijn. Ook de bureaufiets kon aan een test worden onderworpen.

Nieuws

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei om 15u organiseert VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP staat daarbij voor de mogelijke preventiemaatregelen: Technisch - Organisatie - Persoonlijk. Daarin schuilt ook een volgorde van prioriteit of...
Lees meer

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Schrijf je hier nog in! Lawaaibeheersing in een...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

Save the date! De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en gaat online door. De thema’s “risicoanalyse beeldschermwerk” en “hybride werken” komen aan bod. Wat hebben we tijdens de voorbije crisis geleerd? Er wordt een intern en een extern verhaal toegelicht. Bovendien werpen we een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer