Verslag poll "Apps Ergonomie"

Voor alles worden vandaag de dag apps ontwikkeld, dus ook voor ergonomie. De papieren versies van de ergonomietools worden digitaal aangeboden en zijn steeds toegankelijk op de werkvloer via tablet of smartphone... Maar wie gebruikt die apps en hoe gebruiksvriendelijk zijn ze? Deze poll zocht het voor u uit...

1. Manueel hanteren van lasten
Apps, ze zijn hip, maar ergonomen gebruiken een bezoek aan de werkvloer vooral om te observeren en te spreken met de mensen. Het echte analyseren of een risicoscore berekenen, gebeurt vooral achteraf. Apps zijn dan minder van doen.

Een veel gebruikte app is die van de NIOSH methode, die het maximum aanbevolen gewicht automatisch berekent. De tool vraagt wel detail. Eens op de bureau zal de ergonoom eerder een website gebruiken omdat parameters daar sneller aangepast kunnen worden (effect preventiemaatregelen). De NIOSH methode op zich is echter slechts beperkt bruikbaar.

Een nieuwe suggestie was de app van de Tilthermometer voor in de zorgsector. De fysieke zwaarte op het niveau van de zorgafdeling kan snel ingevuld en berekend worden. Stap per stap wordt men door de methode geleid om te beoordelen of voor elke transfer de gewenste hulpmiddelen worden gebruikt.

De app van de KIM methode wordt beperkt gebruikt. Sommige ergonomen kennen de parameters ongeveer uit hun hoofd. Een papieren versie is dan sneller dan een app. Andere ergonomen gebruiken ook de tussenliggende waarden van de KIM om het risico iets nauwkeuriger te kunnen inschatten. Dat kan de app (nog) niet.

De andere methodes zoals 3D SSPP worden niet vaak gebruikt. De ergonoom zal dit eens proberen om te testen, maar vaak niet meer dan dat... Voor 3D SSPP bestaat een professionele versie met meer uitgebreide mogelijkheden. Dat maakt de app wat beperkt. De opleidingsapps over tiltechnieken blijken niet de juiste manier om tot een gedragsverandering te komen. Daarvoor is real life engagement nodig en toegepitst op de eigen werksituaties
 

2. Bureelergonomie
De meest aangehaalde apps zijn die van pauzemelding. Af en toe een reminder die komt zeggen dat het tijd is om te bewegen, het zitten te onderbreken of een rekoefening te doen,... Het moet kunnen zolang het niet stoort. Zolang de frequentie van de herinneringen beperkt is en men ze kan negeren indien het niet past, vinden ergonomen de meldingen best wel tof. De stretchoefeningen zijn veelal ook uitgewerkt zodat alle lichaamszones aan bod komen.

Opleiding over een correcte zithouding achter de pc, wordt minder gebruikt. Los van de taal heeft het ook iets contradictorisch. Het devies zal vaak zijn het zittend werk regelmatig afwisselen of het werk anders organiseren, maar een app kluistert de lezer juist weer aan zijn scherm. Een korte toolbox is veel dynamischer dan een app en blijft beter hangen.

De apps met houdingscorrectie zijn eens plezant om te proberen of collega’s bewust te maken. Het maken van een goede foto is al fun op zich. De apps gaan echter uit van een momentopname en een ideale zithouding. Het geheim ligt echter juist meer in de houdingsafwisseling.

De apps om meer te bewegen of om trainingen bij te houden (bvb Strava voor fietsers) zijn wel populair. Ze hebben minder rechtstreeks met ergonomie te maken, maar ergonomen blijken vaak ook sportieve mensen... Het onderscheid zitten en bewegen blijkt echter niet altijd evident. Sensorfit interpreteert bijvoorbeeld het autorijden als lichte activiteit. Een stappenteller, bvb Walklogger, is dan efficiënter.

Bedankt aan alle invullers voor de input!