Verslag infosessie Vlaamse Tilthermometer
Op donderdag 24 oktober ontving CLB Group in samenwerking met de VerV een 15-tal geïnteresseerden uit de zorg om de Tilthermometer beter te leren kennen. Zowel de gehandicaptenzorg, thuiszorg, woonzorgcentra als de ziekenhuiswereld waren vertegenwoordigd. Met Jan Stofs en Britt Coomans als begeleiders werd het een interactieve infosessie met focus op de praktijk.
De inleiding gaf een korte duiding over het belang van de Vlaamse Tilthermometer als risicoanalysetool binnen een breder ergonomiebeleid. Daarna volgde een korte historiek over de tool en de consensus van de achterliggende praktijkrichtijnen.
Daarna was het tijd om zelf actief aan de slag te gaan met een tiental casussen. Op die manier kwam de discussie over de praktische inzetbaarheid van de tool op gang. Bij de aanwezigen werd benadrukt dat deze tool een handig middel kan zijn om de zorgzwaarte in kaart te brengen en van daaruit gerichter te werken. De resultaten kunnen ook gebruikt worden om zowel te communiceren naar de medewerkers alls naar de beleidsmakers. Medewerkers kunnen op die manier hun werkhouding en correct gebruik van materiaal verbeteren. Op beleidsniveau brengt de tool het tekort of de nodige herverdeling van middelen binnen de onderneming beter in kaart.
De Vlaamse Tilthermometer geeft in de rapportering duidelijk de link aan tussen de mobiliteitsklasse en het al dan niet gebruik van de nodige hulpmiddelen. Het aflezen van de mobiliteitszwaarte blijkt niet zo evident en de verder te nemen maatregelen mogen nog iets duidelijker benadrukt worden in de rapportering. De Vlaamse Tilthermometer is dan ook een onderdeel van een groter geheel waarbij de rapportering na de analyse met de Vlaamse Tilthermometer (op organisatieniveau) moet verdiept worden naar het individuele niveau om ook daar verdere maatregelen te kunnen nemen.
Samenvattend: Een interessante kennismaking met een risicoanalysetool in de zorg. Enkele deelnemers zullen alvast eind 2019 en begin 2020 reeds de Vlaamse Tilthermometer implementeren met de ondersteuning van de externe dienst. Doel bereikt!