Verslag hoe ergonomen thuis werken

Met Corona zijn ook ergonomen structureel gaan telewerken van thuis uit. Een bevraging van de VerV leden hierover leverde interessante resultaten op. De meeste ergonomen hadden immers reeds ervaring met telewerken. Voor 44% was dat occasioneel, in noodgevallen of om een verslag thuis af te werken. Toch is er ook 39% die structureel op vaste basis één of meerdere dagen al thuis werkten. Voor de overige 17% is deze Coronacrisis een eerste kennismaking met telewerken van thuis uit. Op vlak van organisatie en fysieke ergonomie bleek dat niet altijd even evident...

Werk-privé
Specifiek voor deze periode was telewerken met kinderen in huis. Afhankelijk van de leeftijd vraagt dat meer of veel meer aandacht. Geconcentreerd werken is dan zeker geen sinecure. Iets meer dan 37% van de bevraagde ergonomen geeft aan dat werk en privé gedurende de hele dag in elkaar overlopen. Dat betekent aandacht voor de kinderen tijdens de werktijd, maar evenzeer werken buiten de klassieke kantooruren. Anderen maken duidelijke afspraken. Dat kan door een strikte dagindeling te maken voor de hele dag. Hier kiest 27% van de respondenten voor. Er is een duidelijke afwisseling tussen werktijd en privétijd. Om efficiënt te kunnen werken, maakt 15% een strak schema op voor tijdens de werkuren. Een andere groep (21%) zoekt de concentratie op tijdens specifieke periodes waarbij ze privé niet beschikbaar zijn.

Een populaire werkplek is de woonkamer. Toeval of niet ligt het percentage respondenten dat hier werkt even hoog als bij wie werk en privé door elkaar lopen. Toch is er ook 46% die kiezen voor een afgezondere ruimte. Dat stemt overeen met de aanbeveling in de VerV praktijktichtlijn rond structureel telewerken. Enkelingen wisselen af, of werken zelfs in de slaapkamer,...

Fysieke werkplek
Met een groep ergonomen hoeft het niet te verbazen dat 62% op een verstelbare bureaustoel werkt, 38% aan een verstelbare of aangepaste tafel, 39% op een groot scherm en 79% met apart toetsenbord en muis. Dit bureaumateriaal maakt immers een optimale instelling van de werkplek mogelijk.

Opvallend is toch dat de keukenstoel (30%) het eveneens goed doet. De andere zitmeubelen zijn zitbal, kniestoel, schommelstoel,... Gelijkaardig met het kantoor is een goede tafelhoogte niet evident. De keukentafel en varianten komen in meer dan 50% van de gevallen voor. Ondanks de interesse voor ergonomie werkt toch 21% op zijn laptop op de tafel zonder extra hulpmiddelen. Het moet gezegd worden dat 40% de hoogte en afstand van zijn laptop wel aanpast in aansluiting met de 39% die op een groot scherm werken. Aardigheidje is dat 12% van de respondenten zichzelf een ergonomische muis of toetsenbord heeft aangeschaft.

Het is inderdaad niet nodig om te wachten tot er klachten zijn, preventie is beter... Wat de lichamelijke klachten betreft, komen de rug en schouder/nekklachten samen op de eerste plaats. Dat is op kantoor ook zo. Verhoudingsgewijs doen de oogklachten het beter dan op kantoor, althans voor deze bevraagde ergonomen...

Afspraken werkgever
De werkgever is verantwoordelijk dat de medewerkers ook thuis gezond en veilig kunnen werken. Bij een laptop hoort zo minimaal een extern toetsenbord en muis. De helft heeft dit van zijn werkgever gekregen of meegenomen van het werk. Voor een groot scherm is dat 21% en voor een laptophouder 12%. Toch vraagt de wetgeving dat scherm en toetsenbord geen geheel vormen. De VerV praktijkrichtlijn rond structureel telewerken beveelt ook aan dat de werkgever de aanschaf van een bureaustoel faciliteert via groepsaankoop, raamcontract,... Toch heeft slechts 6% zijn bureaustoel via het werk bekomen.

De werkgever dient ook de medewerkers te informeren over de risico’s en maatregelen bij telewerken. Bij 48% zijn deze adviezen specifiek voor ergonomie bij thuiswerken. Dat hoeft ook niet te verbazen met een publiek geïnteresseerd in ergonomie. Daartegenover staat echter 17% van de respondenten die geen enkele info gekregen hebben.

Voor mensen met psychosociale klachten zijn er bellijnen ingelegd voor een luisterend oor. Waar mensen met fysieke klachten terecht kunnen, is minder duidelijk. In 40% van de respondenten voorziet de werkgever niet echt iets. Bij 30% wordt een brochure met tips gegeven in het geval van klachten en bij nog eens evenveel is online ondersteuning van een ergonoom beschikbaar. Die laatste goede praktijk is een meerwaarde die nog te weinig gekend is. Via Skype en varianten kijkt de ergonoom naara je werkplek en geeft advies hoe de stoel, tafel, scherm, enz... in te stellen.


 

Nieuws

Verslag Human Factors NL Jaarcongres 2022

Het Human Factors NL Jaarcongres was dit jaar over twee dagen gespreid in de mooie omgeving van Zeist. Ook VerV was present met een sessie over “de meerwaarde van ergonomie.” Dit sloot aan met het congresthema “Shaping horizons”, waarbij de raakvlakken van ergonomie werden opgezocht. Daarbij stond...
Lees meer

Intervisie industrie - 27/02

Op 27 februari is VerV te gast bij Daikin Europe voor een intervisie industrie. Het thema is de structurele risicoanalyse ergonomie. Na een voorstelling van de aanpak bij Daikin is het doel verschillende aanpakken uit te wisselen met valkuilen en succesfactoren. Ben jij actief in de industrie en...
Lees meer

Opleiding "Adviseur ergonomie" 2023

De opleiding “Adviseur ergonomie” start op 3 maart 2023. Dit is een 12-daagse hands “on opleiding” rond ergonomie. Dit is een organisatie van Prevent, samen met VerV. Bedoeling is dat de cursist de tools in de vingers heeft om praktisch aan de slag te gaan met het analyseren van een werkpost. Een...
Lees meer

VerV op het HEPS congres

Begin november vond in Nederlands het internationale HEPS congres plaats, drie dagen wetenschappelijk onderzoek in de zorgsector. Onder de sprekers waren ook enkele VerV leden te vinden. Aline Ollevier lichtte het eUlift project toe, een online leerplatform voor ergonomie in de zorg. VerV is een...
Lees meer

Webinar "Zelfredezaamheidsradar" - 13/02

Op 13/02 organiseert VerV een webinar rond de "Zelfredzaamheidsradar". Dit is een instrument om de zelfredzaamheid van de cliënt te beoordelen op op zoek te gaan naar hulpmiddelen om deze te verbeteren. Praktisch: Wanneer: maandag 13/02 van 15u00 tot 16u00 Wie: alle geïnteresseerden in de...
Lees meer

Intervisie kantoor - 09/02

Op 09 februari komen de VerV leden samen bij KU Leuven voor een intervisie kantoor. Het thema zal de risicoanalyse beeldschermwerk en telewerk zijn. Doel is enerzijds een uitwisseling hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Ben...
Lees meer

Intervisie zorg - 16/03

Op 16 maart nodigt AZ Alma de VerV leden van de zorg uit voor een intervisie. Doel is ervaringen uit te wisselen rond hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal. Deze tools zijn vrij toegankelijk, waar...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober was het zover. VerV organiseerde zijn eerst Ergonomiecongres en het was er meteen boenk op! Met meer dan 50 verschillende sessies was er voor ieder wat wils. De werkgroepleden stonden paraat om alles in goede banen te leiden. De locatie en het goede weer zorgden voor de finishing...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 24/01

De jaarlijke studiedag "Goede praktijken in ergonomie" vindt plaats op 24 januari 2023 te Brussel. Op deze Nieuwjaarsontmoeting wordt teruggeblikt op goede praktijken van het voorbije jaar. Onderzoeken naar kantoorinrichting, chronische rugpijn en hulpmiddelen in de zorg staan centraal. Daarnaast...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober was het weer tijd voor de 10-10-10 campagne. Daarin roepen VerV en Vlaams Instituut Gezond Leven op om op 10 oktober het zitten 10 minuten te onderbreken. Deze oproep werd massaal gedeeld.  Uit de foto's op sociale media werden uiteindelijk drie winnaars gekozen. Ze krijgen een...
Lees meer