Verslag bedrijfsbezoek Ford Genk

Op 31 mei was de vereniging op bezoek bij Ford Genk voor een interessante studiedag. Gastheer was Bart Haesen, ergonoom bij Ford Genk. Na een uiteenzetting van Bart Haesen over de proactieve aanpak van ergonomie volgde een rondgang doorheen de fabriekshallen om de resultaten in praktijk te zien.

Ergonomie speelt uiteraard een rol bij het ontwerpen van auto's zodat de bestuurders comfortabel kunnen zitten en makkelijk toegang hebben tot alle bedieningsmiddelen. Tijdens deze studiedag ging het over de plaats van ergonomie bij het bouwen/produceren van de auto's. De operator is in dit geval eigenlijk de klant. Om te komen tot de "corporate" aanpak van ergonomie zoals die vandaag bestaat, is echter een hele weg afgelegd.

Tot 1995 was er geen echt preventief beleid. Daarna werd gestart met de uitbouw van reactieve ergonomie op Europees niveau. Een team van ergonomen zocht oplossingen voor problemen van fysieke overbelasting. In 2002 gebeurde een ingrijpende evolutie naar een proactieve ergonomie. Ergonomie kwam daarmee op gelijke hoogte te staan als veiligheid. Om dit in praktijk mogelijk te maken werd een Ergolab opgericht waar alle handelingen virtueel kunnen gesimuleerd worden. Een operator draagt een pak met sensoren en voert de handelingen uit in een gesimuleerde omgeving. Dit wordt simultaan omgezet in een 3D computerfiguur, Jack. Dit biomechanisch model dient als basis om alle gewrichtsbelastingen te bepalen. Uitgangspunt daarbij is dat 75% van de vrouwen het werk ook moet kunnen uitvoeren.



Een belangrijk argument voor de strategische keuze van het management om te investeren in ergonomie waren de serieuze kosten die overbelastingsklachten met zich meebrengen. In de periode 1994-2000 waren RSI klachten aan de hand en elleboog goed voor een ziekteverzuim dat overeenkomt met 44 FTE (voltijds equivalenten) in Ford Genk. Gelijktijd werd in de Amerikaanse plant per aandoening (bvb. carpal tunnel syndroom) bijgehouden hoeveel hen dit kost aan claims (verzekering).

In de huidige werkwijze wordt 42 maanden voor een proces in productie wordt uitgevoerd, reeds begonnen met ergonomie. Men begint met de lessons learned van het verleden of andere plants. Er wordt nu eveneens een "best practise" databank wereldwijd bijgehouden om de goede zaken over te nemen. Alle informatie uit normen, standaarden en ontwerprichtlijnen zijn samengebracht en vormen de basis voor hun eigen ontwerprichtlijnen. Bovenhoofds mag er bvb niet meer dan 3 kg getild worden, met één hand slechts 5 kg en onder alle omstandigheden wordt er niets boven de 15,9 kg getild, enz... Hierin staat ook opgesomd welke tools ter beschikking zijn binnen Ford wereldwijd en hoe de resultaten geïnterpreteerd worden: NIOSH, OCRA, Strain Index, 3D SSPP, Sue Rodgers, Job Analyser Tool,... In de NIOSH methode wordt een lift index tot 1,5 aanvaard.

Alle productieprocessen worden opgelijst en bestudeerd. Het virtueel simuleren aan de hand van de computermodellen blijft daarin een sterke troef. Tijdens de rondgang viel dan ook op de zwaar fysiek werk vaak wordt overgenomen door takels. De tools, bvb om schroeven vast te draaien, worden daarbij meestal in de handling aid geïntegreerd. De hoogtevestelbaarheid van de auto's, de happy seat om binnen de wagen te werken, de vele hand tools, verhoogde en gekantelde bakken met het aangevoerde materiaal,... het was een mooie verzameling van resultaten op vlak van ergonomie. De proactieve en beleidsmatige aanpak werkt.
 

Verslag: Roeland Motmans

Nieuws

Webinar "Beoordelen van armkracht" - verslag

Op de VerV webinar rond het beoordelen van armkracht werden twee wetenschappelijke publicaties besproken: 1. Databank armkrachten Op basis van de locatie van de handen en de richting van de kracht berekent de tool de maximale kracht voor de gekozen doelgroep. 2. Werken boven schouderhoogte Boven...
Lees meer

Consensusoverleg zorg - verslag

Op het VerV consensusoverleg over de praktijkrichtlijn "verplaatsen van personen" werden volgende stellingen voorgelegd voor een consensus. Na de nodige discussie, verfijning en nuance, was er een overeenstemming over: 1. Zorgvragers kan men indelen in vijf mobiliteitsklassen 2. Het VerV...
Lees meer

VerV op het Congres Navorming Veiligheidsinstituut

Op het Congres Navorming van het Veiligheidsinstituut (AP Hogeschool) verzorgde VerV twee bijdragen rond ergonomie: 4 mei: Rol van ergonomie bij re-integratie Roeland Motmans Het nieuwe KB re-integratie voorziet het stappenplan bij een formeel re-integratieproject, maar moedigt daarnaast ook de...
Lees meer

Human Factors kaart van Vlaanderen

Het tijdschrift voor Human Factors van de ergonomievereniging uit Nederland heeft een nieuwe rubriek: Human Factors in Vlaanderen! Vanuit VerV is Tuur van der Have  toegetreden tot de redactieraad van het tijdschrift. Vanuit die rol zal hij invulling geven aan deze rubriek. In deze eerste...
Lees meer

Ergoday "Werken met focus"

Op 30 maart vond de Ergoday "Werken met focus" plaats. Met de recente wetgeving rond deconnectie is het relevant even stil te staan met hoe mensen vandaag met focus kunnen werken op kantoor. Als ergonoom kan men via het ontwerp ook de mogelijkheden om te concentreren en deconnecteren stimuleren of...
Lees meer

Verslag "Werkbaar werkt!"

Op 29 maart 2023 organiseerde SERV het event “Werkbaar werkt!” in het Herman Teirlinckgebouw te Brussel. Na  de opening van de dag door Danny Van Assche (ondervoorzitter SERV – Unizo) en Caroline Copers (voorzitter SERV – ABVV) kwam Vlaams minister van werk Jo Brouns aan het woord. Zijn...
Lees meer

Intervisie zorg - AZ Alma

Op 16 maart  was VerV te gast bij AZ Alma voor een intervisie zorg. Een grote dank aan Tania Goderis voor de puike organisatie. Centrale thema was hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5)...
Lees meer

Nieuwe specialisatie ergonomie start in 2023

De volgende specialisatie-opleiding ergonomie gaat van start op 26 september 2023. Op 6 maart organiseerden Odisee en VerV hierover een infosessie. Deze uitgebreide opleiding (280u) is een wettelijke voorwaarde om preventieadviseur ergonomie te kunnen worden. Bekijk de presentatie hier De...
Lees meer

Intervisie industrie

De intervisie industrie rond de structurele risicoanalyse ergonomie was een verrijking met mooie praktijkvoorbeelden. Met dank aan Daikin om VerV te ontvangen en ons onder te dompelen in hun aanpak. Daikin (presentatie.pdf) De geschiedenis van ergonomie bij Daikin gaat terug tot voor 2010. Een...
Lees meer

Nieuw VerV bestuur!

In 2023 eindigde een bestuursperiode van VerV. Tijdens de woelige corona-jaren zijn we erin geslaagd om te blijven groeien in al onze doelstellingen. Dat kon enkel door het vele vrijwillegerswerk van bestuursleden en werkgroepen. Bedankt daarvoor! Een kleine handgreep van de realisaties: *...
Lees meer