Specialisatie ergonomie: cursist aan het woord (Ronny)

De specialisatie ergonomie draait op volle toeren. Vernieuwd is de modulaire aanpak waarvan de eerste twee modules reeds volledig doorlopen zijn. Tijd voor een eerste stand van zaken en hiervoor gingen we te rade bij enkele cursisten.

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ronny Seyssens, sedert 1982 werk ik in het OCMW Gent. Ik ben begonnen als technieker, na een paar jaar doorgestroomd naar leidinggevende van het wagenpark en de dienst vervoer. Sedert 2009 werkend op de interne preventiedienst waar ik mij vooral bezig hou met ergonomie ( werkpostanalyses, opleiding beeldschermwerk, opleiding heffen en tillen) alsook met onderzoek en advies ivm luchtkwaliteit ( lucht, licht en lawaai) en legionella ( temperatuuraudit, advies, opmaken beheersplannen voor de kleine locaties).

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Na een privé-ongeval in 2008 (na een val van 5 meter hoogte had ik een meervoudige bekkenbreuk; dwarslaesie op S1; en linkerheupkom kapot) en de daar bijhorende revalidatie (+/- één jaar werkonbekwaamheid)  via een wedertewerkstelling op de interne preventiedienst begonnen. Een opleiding PA II gevolgd in Kaho Gent en begonnen als preventieadviseur. Al snel bleek dat één van onze grootste risico’s beeldschermwerk was en begonnen met het bezoeken van de werkposten om gepast advies te verlenen aan de medewerkers. Bijkomend heel veel klachten in nieuwe gebouwen over lucht en klimaat en gezien mijn technische achtergrond een sterk interesseveld van mij.

3. Waarom heb je gekozen om de specialisatie opleiding ergonomie te volgen?

Mijn keuze voor deze opleiding is een logisch gevolg van mijn interessevelden. De bedoeling is om mijn te vervolmaken als ergonomie-expert. De opleiding had ik reeds opgezocht in 2014, maar toen bleek dat er te weinig kandidaten zich hadden aangemeld om de opleiding te laten doorgaan. Daarop heb ik de opleiding Adviseur Ergonomie gevolgd in Antwerpen (Prevent en PVI) in 2015.

4. Hoe zijn de eerste lesweken meegevallen?
De eerste weken vielen heel goed mee, alhoewel het eerste pakket met voorkennis een serieuze boterham was om op één studiedag te verwerken ( vooral het menselijk lichaam) . Mij is het niet gelukt op deze tijd en heb voor mezelf het handboek Atlas van de ergonomie aangeschaft om dit steeds bij de hand te hebben om te kunnen raadplegen.

Er is een professionele ondersteuning vanuit Odissee helpt mee om onze weg te vinden op het platform Toledo. Ik ben benieuwd naar de tussentijdse evaluatie en de opdracht voor het eindwerk. Nog steeds enthousiast...

5. Wat vind je van de modulaire aanpak met een mix van theorie en praktijk per module?
Eindelijk een opleiding voor de preventieadviseurs die ingaat op de algemene vraag om de opleidingen meer praktijkgericht te maken. Het studeren van een pakket en daarna toepassen op de werkvloer vind ik een verrijking. Steeds zijn de docenten bereid ondersteuning te bieden en vragen te beantwoorden. "Al doende leer je" is hier zeker op zijn plaats.

6. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Ik wil in onze organisatie binnenkort,  na samengaan van de interne diensten van OCMW Gent en Stad Gent, meehelpen om een totaal ergonomiebeleid op te starten voor de gehele organisatie ( +/- 10.000 medewerkers).
De uitdagingen zijn enorm als we denken aan de huidige pensioenleeftijd van 67 jaar, om medewerkers op een zo ergonomische manier te laten werken zonder uitval.

Niet enkel op het vlak van kantoorergonomie, maar ook voor meer technische beroepen en de zorgsector waar heffen en tillen nog steeds een onderschat probleem blijkt te zijn gezien de afwezigheidscijfers. Advies bij het ontwerpen van de werkplek is een middel om bovenstaand doel te bereiken.

 

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Lees meer

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer