Praktijkrichtlijn kantoorinrichting VerV vernieuwd

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. De praktijkrichtlijn is een consencus over een aantal principes rond werken op kantoor. Ondertussen zijn we een jaar verder en werd de praktijkrichtlijn geüpdatet. Wat is er nieuw? Er wordt een vijfde basisstelling aan toegevoegd. De nieuwe basisstelling bevestigt dat thuiswerk ook beeldschermwerk is en dat een ergonomische thuiswerkplek een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen werkgever en werknemer. 

Basisstellingen:
1. Elke medewerker heeft het recht op een verstelbare werkplek en op de keuze tussen rechtstaand en zittend werken. 
Dit principe komt neer op een zit-statafel als standaard voor elke bureelwerker. Daarbij geldt de aanbeveling dat men elke 30 min de zittende houding dient te onderbreken.

2. Bij geconcentreerd werk moet er steeds de mogelijkheid zijn om in een stille zone te werken.
Geconcentreerd werk dient te gebeuren in een afgesloten ruimte voor één persoon of in een stiltezone voor meerdere mensen waar overleg en telefonie niet toegestaan zijn.

3. Wie 4 dagen per week op dezelfde locatie aanwezig is, heeft recht op een eigen werkplek.
Deze richtlijn gaat in tegen het flexwerken als standaard. Mensen zoeken hun eigen plekje op. Gebrek aan privacy is naast lawaai de grootste ergernis in een open kantoor. Voor wie bijna elke dag op kantoor zit, is een eigen basiswerkplek de aanbeveling.

4. Elke medewerker moet minsten 45 min per dag kunnen bewegen tijdens de werkuren.
Zitten afwisselen met staan is een goed idee. Nog beter is af te wisselen met beweging. Daarom werd de “dynamics ratio” geïntroduceerd. Per 8 werkplekken dient er één dynamisch te zitten door middel van bureaufiets, zitbal, balance board, enz... Ook staand overleggen valt hieronder.

5. Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Wie op systematische basis van thuis uit telewerkt, heeft een ergonomische werkplek nodig. De werkgever voorziet hiertoe de nodige uitrusting, maar ook de medewerker draagt bij door een afgezonderde ruimte en degelijk meubilair te voorzien en te variëren in taken en houding.

Hiernaast werden diverse, kleine aanvullingen en wijzigingen uitgevoerd. Ontdek de nieuwe, geüpdatete praktijkrichtlijn kantoorinrichting:
Praktijkrichtlijn Kantoorinrichting (vernieuwd).pdf

Nieuws

Jolien Maes wint VerV Ergonomieprijs 2020!

De VerV Ergonomieprijs zet elk jaar een ontwerp, eindwerk of project in de kijker. Winnaar van de Ergonomieprijs 2020 was Jolien Maes van Attentia. In haar eindwerk voor preventieadviseur ergonomie deed ze een 3D houdingsanalyse in een supermarkt om de zinvolheid van jobrotatie te onderzoeken. De...
Lees meer

Portret Alexandra Van Kerkhoven

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Alexandra Van Kerkhoven, preventieadviseur ergonomie bij Liantis en zelfstandig kinesitherapeute in bijberoep. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2020

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2020 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2020 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2020: 1. 3D...
Lees meer

Ergoday industrie "Prestatie en ergonomie" - 20/04

De Ergoday Industrie met als thema "Prestatie en ergonomie" vindt plaats op 20 april 2021 in de namiddag. Doel van deze online studiedag is om toe te lichten hoe ergonomie een positieve impact heeft op de prestatie door het optimaliseren van processen. Topsprekers komen een kader toelichten, alsook...
Lees meer

Portret Cinthy Ameye

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan mevr. Cinthy Ameye, adviseur ergonomie en binnenkort preventieadviseur niveau 2 bij AZ Delta te Roeselare. Benieuwd naar haar ervaringen en kijk op ergonomie?  1....
Lees meer

Webinar "3D houdingsanalyse" - 25/02

Houding is de meest zichtbare risicofactor van ergonomie. Toch kan men deze vandaag ook objectief meten in 3D. Deze webinar toont aan de hand van voorbeelden uit de praktijk hoe men de resultaten kan interpreteren, visualiseren of zelfs gebruiken om de totale lichaamsbelasting te bepalen. Schrijf...
Lees meer

Webinar "Hoe juiste hulpmiddel kiezen in de zorg" - 04/03

Op 4 maart 2021 om 15 uur organiseert VerV een webinar rond het kiezen van het geschikte hulpmiddel in de zorg. Op de markt bestaat een heel gamma aan hulpmiddelen over de verschillende merken heen. Toch bestaan er websites zoals GoedGebruik, Scouters en KOC die helpen een goede keuze te maken....
Lees meer

Webinar "Active workplace certification" - 12/02

Active workplace certification is een Europees onderzoeksproject dat meer beweging op het werk wil creëren door een gestructureerde aanpak. De Artevelde Hogeschool is de Belgische partner in het project, waarbij de uitdaging ligt in de vertaalslag van de literatuur naar de praktijk. In deze...
Lees meer

Ergodays 2021

De data van de Ergodays in 2021 liggen vast. Reserveer de data alvast in je agenda! Ergoday industrie - 20/4 - Ergonomie en prestatie Ergoday kantoor - 01/06 - Risicoanalyse beeldschermwerk Ergoday zorg - 22/10 - Goede praktijken in de zorg De Ergodays zijn de ontmoetingsmomenten voor de...
Lees meer

Hoe gebruik jij antropometrietabellen?

VerV werkt mee aan een onderzoeksproject rond antropometrie, de lichaamsafmetingen van mensen. De AP Hogeschool in Antwerpen onderzoekt hoe vandaag ergonomen en ontwerpers gebruik maken van antropometrietabellen. Deze input kan dienen voor een update van de DINBelg 2005 tabellen. Daarom houden ze...
Lees meer