Praktijkrichtlijn kantoorinrichting VerV vernieuwd

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. De praktijkrichtlijn is een consencus over een aantal principes rond werken op kantoor. Ondertussen zijn we een jaar verder en werd de praktijkrichtlijn geüpdatet. Wat is er nieuw? Er wordt een vijfde basisstelling aan toegevoegd. De nieuwe basisstelling bevestigt dat thuiswerk ook beeldschermwerk is en dat een ergonomische thuiswerkplek een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen werkgever en werknemer. 

Basisstellingen:
1. Elke medewerker heeft het recht op een verstelbare werkplek en op de keuze tussen rechtstaand en zittend werken. 
Dit principe komt neer op een zit-statafel als standaard voor elke bureelwerker. Daarbij geldt de aanbeveling dat men elke 30 min de zittende houding dient te onderbreken.

2. Bij geconcentreerd werk moet er steeds de mogelijkheid zijn om in een stille zone te werken.
Geconcentreerd werk dient te gebeuren in een afgesloten ruimte voor één persoon of in een stiltezone voor meerdere mensen waar overleg en telefonie niet toegestaan zijn.

3. Wie 4 dagen per week op dezelfde locatie aanwezig is, heeft recht op een eigen werkplek.
Deze richtlijn gaat in tegen het flexwerken als standaard. Mensen zoeken hun eigen plekje op. Gebrek aan privacy is naast lawaai de grootste ergernis in een open kantoor. Voor wie bijna elke dag op kantoor zit, is een eigen basiswerkplek de aanbeveling.

4. Elke medewerker moet minsten 45 min per dag kunnen bewegen tijdens de werkuren.
Zitten afwisselen met staan is een goed idee. Nog beter is af te wisselen met beweging. Daarom werd de “dynamics ratio” geïntroduceerd. Per 8 werkplekken dient er één dynamisch te zitten door middel van bureaufiets, zitbal, balance board, enz... Ook staand overleggen valt hieronder.

5. Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Wie op systematische basis van thuis uit telewerkt, heeft een ergonomische werkplek nodig. De werkgever voorziet hiertoe de nodige uitrusting, maar ook de medewerker draagt bij door een afgezonderde ruimte en degelijk meubilair te voorzien en te variëren in taken en houding.

Hiernaast werden diverse, kleine aanvullingen en wijzigingen uitgevoerd. Ontdek de nieuwe, geüpdatete praktijkrichtlijn kantoorinrichting:
Praktijkrichtlijn Kantoorinrichting (vernieuwd).pdf

Nieuws

Verslag Human Factors NL Jaarcongres 2022

Het Human Factors NL Jaarcongres was dit jaar over twee dagen gespreid in de mooie omgeving van Zeist. Ook VerV was present met een sessie over “de meerwaarde van ergonomie.” Dit sloot aan met het congresthema “Shaping horizons”, waarbij de raakvlakken van ergonomie werden opgezocht. Daarbij stond...
Lees meer

Intervisie industrie - 27/02

Op 27 februari is VerV te gast bij Daikin Europe voor een intervisie industrie. Het thema is de structurele risicoanalyse ergonomie. Na een voorstelling van de aanpak bij Daikin is het doel verschillende aanpakken uit te wisselen met valkuilen en succesfactoren. Ben jij actief in de industrie en...
Lees meer

Opleiding "Adviseur ergonomie" 2023

De opleiding “Adviseur ergonomie” start op 3 maart 2023. Dit is een 12-daagse hands “on opleiding” rond ergonomie. Dit is een organisatie van Prevent, samen met VerV. Bedoeling is dat de cursist de tools in de vingers heeft om praktisch aan de slag te gaan met het analyseren van een werkpost. Een...
Lees meer

VerV op het HEPS congres

Begin november vond in Nederlands het internationale HEPS congres plaats, drie dagen wetenschappelijk onderzoek in de zorgsector. Onder de sprekers waren ook enkele VerV leden te vinden. Aline Ollevier lichtte het eUlift project toe, een online leerplatform voor ergonomie in de zorg. VerV is een...
Lees meer

Webinar "Zelfredezaamheidsradar" - 13/02

Op 13/02 organiseert VerV een webinar rond de "Zelfredzaamheidsradar". Dit is een instrument om de zelfredzaamheid van de cliënt te beoordelen op op zoek te gaan naar hulpmiddelen om deze te verbeteren. Praktisch: Wanneer: maandag 13/02 van 15u00 tot 16u00 Wie: alle geïnteresseerden in de...
Lees meer

Intervisie kantoor - 09/02

Op 09 februari komen de VerV leden samen bij KU Leuven voor een intervisie kantoor. Het thema zal de risicoanalyse beeldschermwerk en telewerk zijn. Doel is enerzijds een uitwisseling hoe men dit in praktijk kan aanpakken en anderzijds het delen van concrete resultaten uit de risicoanalyses. Ben...
Lees meer

Intervisie zorg - 16/03

Op 16 maart nodigt AZ Alma de VerV leden van de zorg uit voor een intervisie. Doel is ervaringen uit te wisselen rond hoe men nu ergonomie best aanpakt in de praktijk. Daarbij staan de Beleidsspiegel, de Tilthermometer en de mobiliteitsklassen (MK5) centraal. Deze tools zijn vrij toegankelijk, waar...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober was het zover. VerV organiseerde zijn eerst Ergonomiecongres en het was er meteen boenk op! Met meer dan 50 verschillende sessies was er voor ieder wat wils. De werkgroepleden stonden paraat om alles in goede banen te leiden. De locatie en het goede weer zorgden voor de finishing...
Lees meer

Studiedag "Goede praktijken in ergonomie" - 24/01

De jaarlijke studiedag "Goede praktijken in ergonomie" vindt plaats op 24 januari 2023 te Brussel. Op deze Nieuwjaarsontmoeting wordt teruggeblikt op goede praktijken van het voorbije jaar. Onderzoeken naar kantoorinrichting, chronische rugpijn en hulpmiddelen in de zorg staan centraal. Daarnaast...
Lees meer

Winnaars 10-10-10 campagne

Op 10 oktober was het weer tijd voor de 10-10-10 campagne. Daarin roepen VerV en Vlaams Instituut Gezond Leven op om op 10 oktober het zitten 10 minuten te onderbreken. Deze oproep werd massaal gedeeld.  Uit de foto's op sociale media werden uiteindelijk drie winnaars gekozen. Ze krijgen een...
Lees meer