Praktijkrichtlijn kantoorinrichting VerV vernieuwd

De werkgroep kantoor heeft in 2019 een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. De praktijkrichtlijn is een consencus over een aantal principes rond werken op kantoor. Ondertussen zijn we een jaar verder en werd de praktijkrichtlijn geüpdatet. Wat is er nieuw? Er wordt een vijfde basisstelling aan toegevoegd. De nieuwe basisstelling bevestigt dat thuiswerk ook beeldschermwerk is en dat een ergonomische thuiswerkplek een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen werkgever en werknemer. 

Basisstellingen:
1. Elke medewerker heeft het recht op een verstelbare werkplek en op de keuze tussen rechtstaand en zittend werken. 
Dit principe komt neer op een zit-statafel als standaard voor elke bureelwerker. Daarbij geldt de aanbeveling dat men elke 30 min de zittende houding dient te onderbreken.

2. Bij geconcentreerd werk moet er steeds de mogelijkheid zijn om in een stille zone te werken.
Geconcentreerd werk dient te gebeuren in een afgesloten ruimte voor één persoon of in een stiltezone voor meerdere mensen waar overleg en telefonie niet toegestaan zijn.

3. Wie 4 dagen per week op dezelfde locatie aanwezig is, heeft recht op een eigen werkplek.
Deze richtlijn gaat in tegen het flexwerken als standaard. Mensen zoeken hun eigen plekje op. Gebrek aan privacy is naast lawaai de grootste ergernis in een open kantoor. Voor wie bijna elke dag op kantoor zit, is een eigen basiswerkplek de aanbeveling.

4. Elke medewerker moet minsten 45 min per dag kunnen bewegen tijdens de werkuren.
Zitten afwisselen met staan is een goed idee. Nog beter is af te wisselen met beweging. Daarom werd de “dynamics ratio” geïntroduceerd. Per 8 werkplekken dient er één dynamisch te zitten door middel van bureaufiets, zitbal, balance board, enz... Ook staand overleggen valt hieronder.

5. Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Wie op systematische basis van thuis uit telewerkt, heeft een ergonomische werkplek nodig. De werkgever voorziet hiertoe de nodige uitrusting, maar ook de medewerker draagt bij door een afgezonderde ruimte en degelijk meubilair te voorzien en te variëren in taken en houding.

Hiernaast werden diverse, kleine aanvullingen en wijzigingen uitgevoerd. Ontdek de nieuwe, geüpdatete praktijkrichtlijn kantoorinrichting:
Praktijkrichtlijn Kantoorinrichting (vernieuwd).pdf

Nieuws

Webinar "Gezond telewerk"

Het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg organiseerde op 27/04 een webinar rond "gezond telewerk". Het thuiswerken werd daarbij bekeken vanuit de wetgeving, ergonomie, psychsociale aspecten en vitaliteit. Voor VerV bezorgden volgende leden de inhoudelijke bijdrage voor ergonomie: Mathias De Waele,...
Lees meer

Portret Bram Van de Velde

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Bram Van de Velde, preventieadviseur ergonomie voor regio Oost-Vlaanderen bij Idewe. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie?  1. Wie ben je, waar werk...
Lees meer

Ergonomisch vaccineren

De vaccinatiecentra draaien op volle toeren. De gemotiveerde vrijwilligers en professionelen doen dikwijls lange shiften. Vanuit de VerV, beroepsvereniging voor ergonomie, willen we een aantal tips meegeven om vlot en comfortabel te kunnen vaccineren. Zo blijven klachten door het langdurig staan...
Lees meer

Portret Jolien Maes

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Jolien Maes, preventieadviseur ergonomie bij Attentia. Met haar eindwerk heeft ze de VerV Ergonomieprijs van 2020 en de bijhorende zit-sta tafel van BakkerElkhuizen...
Lees meer

Webinar "Hoe TOP werk jij?"

Op 11 mei om 15u organiseert VerV een webinar "Hoe TOP werk jij?". Deze campagne uit Nederland is gericht op het aanpakken van lichamelijke belasting. TOP staat daarbij voor de mogelijke preventiemaatregelen: Technisch - Organisatie - Persoonlijk. Daarin schuilt ook een volgorde van prioriteit of...
Lees meer

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Lawaaibeheersing in een open kantoor Brenda...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en sluit aan met de EU OSHA campagne "Verlicht de last". Enerzijds wordt er teruggeblikt op de risicoanalyse beeldschermwerk, anderzijds is er de blik op wat de toekomst zal brengen met het hybride werken. Schrijf je hier in 13u00:...
Lees meer