Portret Werner Grasser

Om te weten wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze maand is het de beurt aan Werner Grasser, ergonoom bij Evonik. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je ?
Mijn naam is Werner Grasser en werk sinds 2005 als bedrijfsverpleegkundige bij de firma Evonik Antwerpen, voorheen Degussa. Evonik legt zich toe op de productie van speciaalchemicaliën en er worden op onze site te Antwerpen ongeveer 1000 werknemers tewerkgesteld.

Onze taken als bedrijfsverpleegkundige zijn veelzijdig. Wij zorgen voor de planning en de uitvoering van de gezondheidsbeoordelingen van onze medewerkers, onderzoeken onze travellers en expats , verzorgen de vaccinaties, de biomonitoring, nemen deel aan bedrijfsrondgangen, evalueren nieuwe PBM’s, houden de database van de chemische producten actueel, verzorgen de industriële hygiëne en uiteraard de ergonomie. Tenslotte, als het dan toch ergens fout gaat en iemand een letsel oploopt, verzorgen wij de EHBO.

In 2006 volgde ik een cursus technicus ergonomie aan het instituut voor preventie, bescherming en welzijn op het werk en sindsdien bekommer ik mij samen met mijn  collega  Peter De Vrieze om de ergonomische problemen op onze site. We voeren tevens, in samenspraak met de afdelingsverantwoordelijken de risico-analyses van het manueel hanteren van lasten en de beeldschermwerkplekken uit.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen ?
Op onze medische dienst, die onderdeel is van de IDPBW, dienden zich regelmatig werknemers aan met fysieke klachten ten gevolge van slechte werkomstandigheden (RSI, rug, nek en schouderklachten). Hierdoor werd mijn interesse voor ergonomie gewekt en toen onze vorige ergonoom op rust ging, heb ik deze taak overgenomen.

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier ?
Eigenlijk ben ik op elke realisatie fier omdat het soms toch wel wat voeten in de aarde heeft om mensen (directie, bedrijfsleiders, maar ook werknemers) te overtuigen om arbeidsplaatsen, arbeidsomstandigheden  of werktuigen aan te passen. Het is moeilijk om gewoonten te doorbreken en ergonomische thema’s zijn veelal geen acute problemen. De ergonomische aanpassingen bewijzen hun waarde vooral op lange termijn en de voordelen zijn niet altijd onmiddellijk waarneembaar. 

Maar het meest fier ben ik toch op het implementeren van 24 uurs stoelen in onze bordzalen. Voorheen zaten onze bordmannen op gewone bureaustoelen gedurende 8 uur per dag. Er was ook geen standaard, iedereen kocht een bureaustoel naar zijn goeddunken. Sinds het invoeren van de 24 uursstoelen zijn er heel wat klachten verdwenen. Ook voor de gewone bureaustoelen hebben we nu een standaardisatie doorgevoerd zodat op de ganse site een goede ergonomische bureaustoel word gebruikt. De aankoop van een in hoogte verstelbaar bureau is nu eveneens de standaard voor beeldschermwerkplekken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven) ?
Handwerktuigen voor linkshandigen. (scharen, dunschillers, computermuis,…)

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie ?
Het nieuwe KB van 2 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in de werklokalen dient nog verder in praktijk te worden omgezet en ik heb zo een vermoeden dat we hier een belangrijke bijdrage zullen moeten leveren.

 

 

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor 2022 had als thema "Hybride werken". Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. De sprekers deelden vernieuwende inzichten in het (her)ontdekken van het hybride werken. Deze interssante studiedag leverde veel...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. We zijn...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer

Intervisie "Verlichting" - 15/11

Op 15 november organiseerde VerV een intervisie rond de werkplekverlichting en dat in het labo lichttechnologie van de KUL te Gent. In de voormiddag kwamen enkele theoretische sessies aan bod met nieuwe inzichten rond verlichting. Het concept "integrale verlichting" en de huidige kennis...
Lees meer