Portret: VerV lid aan het woord (Sven)

De Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) is het voorbije jaar snel gegroeid tot het grootste ergonomienetwerk in België. Onder de leden zijn bekende en nieuwe namen te vinden, preventieadviseurs specialisten en generalisten, ergonomen en niet-ergonomen,... voor elk wat wils. Om zicht te krijgen op wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief een lid aan het woord. Deze keer: Sven Hensen.

1. Kan je een korte voorstelling geven van jezelf? Waar werk je en wat doe je juist?
Ik ben Sven Hensen, sinds 1 januari 2013 werkzaam bij CLB externe preventie dienst te Alken. Ik ben werkzaam zowel op de afdeling arbeidsveiligheid als ergonomie als externe preventie adviseur niveau I. Sinds vorig jaar oktober ben ik ook aangesteld als afdelingsverantwoordelijke van zowel arbeidsveiligheid als ergonomie.

Voorheen werkte ik op een toeleveringsbedrijf van Ford Genk, met name SML. SML was de grootste toeleverancier van Ford Genk : motoren, voor-en achteras, cooling module, fueltanks, zetels, glaswerk, tapijten, binnenbekleding alsook een opslagplaats voor staalplaten. Hier heb ik gewerkt als productie ingenieur en interne preventie adviseur.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terecht gekomen?
Via mijn vorige werkgever ben ik in contact gekomen met ergonomie, daar dit een belangrijk aspect was binnen de engineering afdeling in de automotive sector. Op de engineering afdeling werden risicoanalyses ergonomie (KIM tools) multidisciplinair opgesteld ter bevordering en stimulering van jobrotatie. Er werd een intern systeem op poten gezet waarin deze projecten werden uitgevoerd. Via de externe dienst heb ik me hier verder in kunnen verdiepen en mijn kennis kunnen verruimen naar andere werkvelden van ergonomie zoals :  het geven van opleidingen, beeldschermwerk,…

3. Op welke realisatie binnen ergonomie ben je het meest fier?
Het in kaart brengen van de ergonomische belasting (risicoanalyses manuele handelingen KIM III) van alle werkposten binnen een groot automotive bedrijf (klant van de externe dienst). Op basis hiervan een jobrotatiesysteem uitrollen met inbreng van alle actoren binnen het bedrijf (medewerkers-HL-preventieteam). Dit in combinatie met een aantal technische voorstellen om werkplekken meer aan te passen aan de  medewerkers die er werken.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie?
Het stimuleren van meer bewegen binnen het domein beeldschermwerk. Dit door ‘out of the box’ te denken door vb. fiets of loopband onder de werktafel. Dit is momenteel een hot item waar ook binnen de externe dienst veel aandacht aan besteed wordt. Ook omdat ik persoonlijk de aspecten rond beeldschermwerk zeer interessant vind.

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
De afdeling ergonomie binnen de externe dienst verder uitbouwen. Dat de afdeling en wat we juist kunnen betekenen voor de klanten, meer bekend wordt en daardoor meer projecten kunnen behartigen. Ook zou ik willen bijdragen bij het algemeen beeld en de mogelijkheden die ergonomie kan bieden voor werkgevers, werknemers, interne preventiediensten,… Dus ergonomie promoten bij zoveel mogelijk mensen J

 

Nieuws

Ergoday kantoor 31/03 - Hybride werken

De Ergoday kantoor vindt paats op 31 maart 2022. Het thema is - hoe kan het anders - hybride werken. Corona heeft het beeldschermwerk grondig veranderd met een blijvende impact in de toekomst en kantoorinrichting. Daarom gebeurt deze Ergoday in samenwerking met Belfa, de vereniging voor Facility...
Lees meer

Workshops "Obese transfer"

De drie workshops rond "De obese transfer: oplossingen in praktijk" zijn verplaatst naar 10 mei 2022. Zorgvragers worden zwaarder en zwaarder, dit verhoogt dan ook de zorgzwaarte. Deze workshops zijn heel praktijkgericht om aan de hand van concrete cases te komen tot oplossingen. Men kan zich...
Lees meer

Inzendingen VerV Ergonomieprijs 2021!

De VerV Ergonomieprijs beloont elk jaar een goede praktijk in ergonomie. In 2021 waren er heel wat interessante projecten, ontwerpen, eindwerken en realisaties op vlak van ergonomie. De inzendingen voor de VerV Ergonomieprijs 2021 kan je hieronder vinden... Inzendingen 2021: 1. Van beleid tot...
Lees meer

Charter Ter Linde

Binnen WZC Ter Linde zijn er in het verleden al heel wat inspanningen geleverd voor toepassing van een goed ergonomiebeleid. Om dit officieel en kenbaar te maken, ondertekenden de burgemeester van Hooglede-Gits, de voorzitter en de directeur van het woon-zorgcentrum het VerV Charter "Ergonomie in...
Lees meer

26/11 Belfa FM day 2021 - verslag

FM-Day is het jaarlijks congres over facilitair management met 12 sprekers over diverse onderwerpen. Omwille van de stijgende coronacijfers en het verplichte telewerk werd de gebruikelijke locatie (Brabanthal) ingeruild voor Zoom. Namens VerV kwam Wim Ponsaert aan de hand van de Praktijkrichtlijn...
Lees meer

Charter Sint-Elisabeth

Na een eerste projectweek ergonomie in 2015 organiseerde WZC Sint-Elisabeth te Duffel dit jaar zijn tweede editie. Als afsluiter van deze week werd het charter "gezonde zorg, gezonde medewerker "van de Beroepsvereniging voor Ergonomie ondertekend. Hiermee engageert de instelling zich tot het werken...
Lees meer

Prettige feestdagen!

VerV wenst u prettige feestdagen en een ergonomisch 2022! Om het jaar goed in te zetten, opent VerV het jaar met de online studiedag "Goede praktijken ergonomie". Dit is het jaarlijks ontmoetingsmoment voor ergonomen en ergonomie-geïnteresseerden. Inschrijven kan hier. In 2022 staan ook de...
Lees meer

Mentale vermoeidheid en werkprestatie

Wat is de invloed van mentale vermoeidheid op je werkprestatie? Op kantoor kunnen we ons er iets bij voorstelen, maar wat betekent dit bij fysieke jobs? Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" op 25/01 zal Renée Govaerts van de VUB haar studie rond mentale vermoeidheid toelichten. Schrijf...
Lees meer

Sedentair gedrag en hybride werken

Hoeveel zit jij als je thuiswerkt? Zit je meer of minder dan als je op kantoor werkt? Een Zweedse studie toonde aan dat we bij thuiswerk evenveel zitten als bij werken op kantoor... Op de studiedag "Goede praktijken in ergonomie" (25/01) licht An Bogaerts van KULeuven de resultaten van haar...
Lees meer

Intervisie "Hulpmiddelen industrie" - 06/12

De intervisie rond hulpmiddelen in de industrie is geannuleerd. Door de stijgende Coronacijfers is het niet opportuun of essentieel om deze bijeenkomst fysiek te laten doorgaan. Er is ook geen online vervangprogramma voorzien! Het doel was immers de hulpmiddelen te zien, te voelen, te testen,...
Lees meer