Porter Pieter Brion

Om zicht te krijgen op onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Matthias De Vusser, ergocoach bij AZ Alma. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

Lees meer: https://www.verv.be/news/portret-matthias-de-vusser/
Om zicht te krijgen op onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Matthias De Vusser, ergocoach bij AZ Alma. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

Lees meer: https://www.verv.be/news/portret-matthias-de-vusser/
Om zicht te krijgen op onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Matthias De Vusser, ergocoach bij AZ Alma. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

Lees meer: https://www.verv.be/news/portret-matthias-de-vusser/
 
 
 

Om zicht te krijgen wie onze leden zijn en wat hen drijft, laten we elke nieuwsbrief iemand aan het woord. Deze keer is het de beurt aan Pieter Brion, preventieadviseur ergonomie. Benieuwd naar zijn ervaringen en kijk op ergonomie!

1. Wie ben je, waar werk je, wat doe je?
Ik ben Pieter Brion, reeds meer dan 10 jaar werkzaam bij Externe dienst voor Preventie en Bescherming “Mediwet”. Ik ben actief binnen onze Gentse afdeling en combineer de functie preventieadviseur Ergonomie samen met Arbeidsveiligheid, waardoor ik een vrij gediversifieerd takenpakket heb.

2. Hoe ben je in de ergonomiewereld terechtgekomen?
Ik heb zoals enkele collega-ergonomen de opleiding “Milieu en Preventiemanagement” gevolgd in Brussel. Na deze opleiding waren er mogelijkheden om (verkort) verder bij te scholen tot preventieadviseur niveau 1 Arbeidsveiligheid en Ergonomie, wat ik ook gedaan heb…

3. Op welke realisatie op ergonomiegebied ben je het meest fier?
Het digitaliseren van onze aanpak rond de risicoanalyse beeldschermwerk, waarbij de administratietijd (bij het uitwerken van de verslaggeving) voor onze medewerkers drastisch verminderd is.

4. Wat vind je zelf een mooi voorbeeld van ergonomie (in het dagelijks leven)?
Een nogal praktisch iets… ik doe vrij veel klantenbezoeken (ook in het kader van arbeidsveiligheid) en vind het positief dat op veel plaatsen parkeerautomaten niet enkel alleen meer munten aanvaarden. Het betalen via de kaart/smartphone is een grote vooruitgang t.o.v. het muntjes bijeenzoeken voor de automaat...

Daarnaast heb ik nog een ander voorbeeld… Ik heb zelf hier en daar meegeholpen bij het bouwen van mijn huis. Bij het plaatsen van de tuinafsluiting hebben we een speciale “kam” gebruikt die het je toelaat om de draad op te spannen zodat deze makkelijk kan vastgemaakt worden aan de palen… Te koop in betere doe-het- zelf zaak J

5. Wat zijn je toekomstplannen in de ergonomie?
Het verder uitwerken van het aanbod “ergonomische ondersteuning” binnen onze dienstverlening.  Verder zou ik graag de digitalisering van bepaalde interne werkinstrumenten willen faciliteren.

 

 

 

Nieuws

Opleiding "adviseur ergonomie"

VerV en Prevent hebben een overeenkomst gesloten om samen de opleiding "adviseur ergonomie" te organiseren. Dat is een 12-daagse praktische opleiding om in praktijk aan de slag te kunnen met ergonomie. Prevent zorgt voor de praktische organisatie, VerV zal de inhoud aanleveren volgens de leerlijn...
Lees meer

Ergonomie op Prenne57!

Prenne is het bijscholingsevent voor preventieadviseurs en Prebes is ondertussen aan de 57ste editie toe. Ergonomie kan hier uiteraard niet ontbreken. VerV heeft drie sprekers afgevaardigd op dit volledig digitaal event van 24 februari tot 24 maart. Schrijf je hier nog in! Lawaaibeheersing in een...
Lees meer

Jaaroverzicht VerV 2020

In de aanloop van de Nieuwjaarsontmoeting werd op de Algemene Ledenvergadering het jaaroverzicht van VerV in 2020 voorgesteld. Dat leverde een indrukwekkend lijstje aan studiedagen, campagnes, webinars, enz... op. Bedankt aan alle vrijwilligers om hier elk jaar weer een succes van te maken! Kijk...
Lees meer

Ergoday kantoor op 01/06

Save the date! De Ergoday Kantoor vindt plaats op dinsdag 1 juni 2021 en gaat online door. De thema’s “risicoanalyse beeldschermwerk” en “hybride werken” komen aan bod. Wat hebben we tijdens de voorbije crisis geleerd? Er wordt een intern en een extern verhaal toegelicht. Bovendien werpen we een...
Lees meer

CCT 149 sur le télétravail obligatoire

La nouvelle CCT 149 définit les principes et le cadre de référence concernant le télétravail obligatoire ou recommandé et s’applique aux entreprises qui n’avaient pas encore élaboré de régime de télétravail. Ils y sont maintenant obligés. Le télétravail volontaire reste régi par la CCT 85 pour le...
Lees meer

CAO 149 over verplicht telewerken bij Corona

De nieuwe CAO 149 legt de principes en het referentiekader omtrent verplicht of aanbevolen telewerk vast voor werkgevers die nog geen afspraken rond telewerk hadden vastgelegd. Zij worden hier nu toe verplicht. Het vrijwillige telewerk blijft geregeld door CAO 85 voor structureel telewerk en de wet...
Lees meer