KB Reïntegratie

Eind november 2016 verscheen het KB Reïntegratie om langdurig zieke medewerkers terug naar werk te begeleiden. De arbeidsgeneesheren spelen een coördinerende rol en eigenen zich ongeveer alle taken toe. Toch worden ook "andere bevoegde preventieadviseurs" vernoemd. Daaronder kan men verstaan dat ergonomen ook een rol te spelen hebben.

Het nieuwe KB komt erop neer dat een reïntegratietraject kan gestart worden op vraag van de werknemer, behandelende arts of werkgever. De preventieadviseur arbeidsgeneesheer zal dan een reïntegratiebeoordeling uitvoeren, waarbij de restcapaciteit van de medewerker wordt onderzocht. Er wordt dus uitgegaan van wat de medewerker wel nog kan.

In een volgende stap beoordeelt de arbeidsgeneesheer ook de werkpost of werkomgeving om te oordelen of de medewerker kan hervatten of niet, al dan niet met aangepast werk. Daarna is het aan de werkgever om een reïntegratieplan op te maken. Aangepast werk kan men daarin zien als een tijdelijke of blijvende vermindering van het aantal uren of het aantal taken. Ook het volgen van opleiding kan deel uitmaken van een plan.

De Vlaamse Ergonomie Vereniging had in haar advies aan de minister gepleit voor een meer uitgesproken rol voor de "andere preventieadviseurs". De preventieadviseur ergonomie is bij uitstek de specialist om de fysieke belasting van de werkplek te beoordelen. In overleg met de arbeidsgeneesheer kan dan gezocht worden naar een goede job matching.

Het KB mist ook de kans om in te zetten op preventie of zich te integreren in een welzijnsbeleid. Een langdurig ziekteverzuim kan men vergelijken met een ernstig arbeidsongeval. Vanuit veiligheid maakt men dan een omstandig verslag met maatregelen om een recidief te voorkomen. In een welzijnsbeleid zou men deze logica ook voor langdurig zieken verwachten. Zoals de medische onderzoeken weinig leiden tot preventie, zal dat hier ook zo zijn.

Als besluit kan men stellen dat het positief is dat bedrijven die aan reïntegratie willen doen nu een wettelijk kader hebben. In de praktijk zal het van belang zijn om de preventieadviseurs ergonomie en psychosociale te betrekken voor een goede job matching. De interne preventieadviseur is dan weer nodig om het louter reactieve te overstijgen door input te geven voor preventie.

 

Nieuws

Congressprokkels Anneleen Verhaeghe

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres 18/10 - kantoor

Geconcentreerd werken blijft een uitdaging op kantoor, ook in de hybride context. Aandacht voor ergonomie kan bijdragen tot meer focus op kantoor. Op het Ergonomiecongres (18/10) wordt een hele track kantoor aan dit thema gewijd. In de sessie “hybride werken” worden vooral ervaringen en goede...
Lees meer

Ergonomie 2030: eerste resultaten

De bevraging “Ergonomie 2030” vormt de eerste aanzet om na te denken aan een strategie om ergonomie verder te ontwikkelen. Volgende stap zijn focusgroep gesprekken per doelgroep uit de respondenten. Hier volgen alvast de belangrijkste accenten van de bevraging, die nog dieper zullen besproken...
Lees meer

Congressprokkels: Tom Vermeulen

In de aanloop van het ergonomiecongres laten we telkens een deelnemer aan het woord. Tom Vermeulen, interne preventieadviseur, was bij de eerste inschrijvingen voor het Ergonomiecongres. VerV vroeg waarom hij er zeker bij wil zijn en voor welke sessies hij heeft gekozen? Lees hier zijn...
Lees meer

Ergonomiecongres

Op 18 oktober organiseert VerV zijn Ergonomiecongres! Dit zal een dag zijn die ergonomie ademt en iedereen samenbrengt. Elk kan daarbij zijn eigen programma samenstellen door te kiezen uit verschillende parallelle sessies of workshops. De focus zal vooral op de praktijk liggen met oefenen,...
Lees meer

Webinar "ISO22955 Akoestiek" - 16/05

De webinar rond de nieuwe ISO 22955 rond akoestiek in open kantoren wist de aandacht van meer dan 100 geïnteresseerden te trekken. Astrid Van Severen lichtte op een overzichtelijke manier de richtwaarden voor achtergrondlawaai, demping en verval toe voor zes types van kantoorruimtes. Lawaai in open...
Lees meer

Webinar "Update ISO11228-1" - 25/04

De ISO11228-1 norm rond het manueel tillen van lasten heeft eind 2021 een update gekregen. De webinar op 25/04 bekeek meer in detail de wijzigingen en nieuwigheden in de norm. Heb je deze update gemist, dan kan je hieronder de webinar opnieuw bekijken.
Lees meer

Workshops "Obese transfer" - 10/05

Op dinsdag 10 mei organiseerde VerV een zeer boeiende studiedag over de transfers van de obese zorgvrager. In de praktijkgerichte workshops werd aan de hand van concrete cases gezocht naar oplossingen. Naast kennis maken van zeer specifieke hulpmiddelen was het in contact komen met de obese...
Lees meer

Workshops "Risicoanalyse ergonomie"

De VerV praktijkrichtlijn "Risicoanalyse ergonomie" beschrijft de elementen waaruit een risicoanalyse ergonomie bestaat. Ze ... onderscheidt 12 ergonomische risico's ... kent een participatieve aanpak die zorgt voor verankering op de vloer ... is kwantitatief ... is oplossingsgericht ... de...
Lees meer

Tilopleiding kritisch onder de loep

Onze wetgeving rond het risico manueel hanteren van lasten (al sinds 1993) verplicht een aanal zaken voor dit ergonomisch risico. Maatregelen te nemen om manueel hanteren van lasten te voorkomen Een risicoanalyse uit te voeren van wat niet voorkomen kon worden Passende maatregelen te nemen (op...
Lees meer